Friday, August 19, 2011

PERBANDINGAN PERSAMAAN WATAK UTAMA DALAM NOVEL MELUNAS RINDU DAN KABUS DI PERBUKITAN

Novel yang telah saya kaji di tingkatan 4 dan 5 ialah Novel Melunas Rindu karya Hartini Hamzah dan Novel Kabus Di Perbukitan karya Mohamad Kholid bin Hamzah. Terdapat beberapa  persamaan watak utama dalam dua novel ini.

            Persamaan perwatakan watak utama dalam  kedua-dua novel tersebut ialah taat akan perintah agama. Dalam novel Melunas Rindu perwatakan tersebut dapat dibuktikan melalui watak Fuad yang sentiasa mangaji al-quran dan sentiasa solat berjemaah bersama Pak Ismail. Contohnya Fuad tidak lupa untuk  menunaikan solat walaupun dalam keadaan musafir. Manakala bagi novel Kabus di Perbukitan, perwatakan tersebut dapat dibuktikan melalui watak Faridah yang sentiasa berdoa ketika menghadapi masalah. Contohnya dia bersolat tahjud selepas mengalami mimpi Rahayu dan ibunya.

            Selain itu, persamaan perwatakan watak utama dalam  kedua-dua novel tersebut ialah seorang yang penyayang. Dalam novel Melunas Rindu perwatakan tersebut dapat dilihat melalui watak Fuad yang sangat menyayangi ibunya, Mariana yang disangka telah meninggal dunia. Contohnya Fuad sanggup pergi ke Lembah Klau untuk mencari pusara ibu kandungnya. Manakala bagi novel Kabus di Perbukitan pula, perwatakan tersebut dapat dilihat melalui watak Faridah yang sangat menyanyangi dan merindui kembarnya Rahayu yang telah lama terpisah. Contohnya, Faridah yang saling berinteraksi  dengan Rahayu di bawah sedar kerana Faridah koma.

            Di samping itu, persamaan perwatakan watak utama dalam  kedua-dua novel tersebut ialah prihatin terhadap orang lain. Dalam novel Melunas Rindu perwatakan tersebut dapat dilihat melalui watak Fuad yang prihatin dengan Farhana ketika mengetahui ibunya sakit, dia turut ke Kuantan untuk menziarahi ibu Farhana di hospital. Manakala bagi novel Kabus di Perbukitan pula, perwatakan tersebut dapat dilihat melalui watak Faridah yang prihatin akan kanak-kanak istimewa. Contohnya beliau sanggup bekerja dalam Jabatan Kebajikan Masyarakat pada usia yang muda untuk merawat kanak-kanak sindrom down.

PERBANDINGAN PERSAMAAN DAN PERBEZAAN LATAR MASYARAKAT DALAM NOVEL MELUNAS RINDU DAN KABUS DI PERBUKITAN

Bandingkan iaitu dari segi persamaan dan perbezaan dua latar masyarakat dalam dua buah novel yang anda pelajari.


            Novel yang telah saya kaji di tingkatan 4 dan 5 ialah Novel Melunas Rindu karya Hartini Hamzah dan Novel Kabus Di Perbukitan karya Mohamad Kholid bin Hamzah.Saya telah memperoleh persamaan dan perbezaan latar masyarakat dalam dua buah novel tersebut.

            Persamaan latar masyarakat dalam dua buah novel tersebut ialah masyarakat penyayang. Dalam novel Melunas Rindu, masyarakat penyayang dapat dilihat melalui watak Fuad yang sangat menyayangi ibu kandungnya, Mariana yang disangka sudah meninggal dunia. Fuad tidak pernah berputus asa dalam pencarian pusara ibunya. Manakala, persamaan latar masyarakat bagi novel Kabus di Perbukitan pula dapat dilihat melalui watak Salmah yang sangat menyayangi anaknya,Rahayu yang telah meninggal dunia kerana barah paru-paru. Salmah sentiasa mengenang arwah Rahayu sehinggalah beliau meninggal dunia.

            Selain itu, persamaan latar masyarakat dalam dua buah novel tersebut ialah masyarakat yang kuat dalam pegangan agama. Dalam novel Melunas Rindu, persamaan tersebut dapat dilihat pada watak Fuad yang tekun mengaji al-quran sementara menunggu waktu isyak dan mendalami ilmu agama dengan Pak Ismail. Fuad juga tidak lupa menunaikan solat walaupun dalam keadaan musafir. Manakala dalam novel Kabus di Perbukitan persamaan tersebut dapat dilihat pada watak Faridah dan Salmah yang sentiasa berdoa apabila mengalami tekanan atau masalah hidup. Contohnya Salmah yang tidak putus-putus mendoakan Faridah agar selamat daripada kemalagan tersebut.

Di samping itu, terdapat juga perbezaan latar masyarakat dalam kedua-dua novel tersebut. Dalam novel Melunas Rindu perbezaan latar masyarakat adalah masyarakat guru. Masyarakat guru dapat dilihat pada watak Farhana yang tidak bersefahaman dengan cikgu Zamani. Contohnya Farhana menyindir kelakuan cikgu Zamani sehigga berlakunya pertengkaran yang agak serius. Manakala bagi novel Kabus di Perbukitan perbezaan latar masyarakat adalah masyarakat cinta akan alam sekitar. Masyarakat tersebut dapat dilihat pada watak Azrul yang aktif dalam program-program pemeliharaan alam sekitar. Contohnya Azrul telah menaja penubuhan persatuan pencinta Alam dan Hutan.


           

PERBANDINGAN TEMA DAN PERSOALAN NOVEL MELUNAS RINDU DAN KABUS DI PERBUKITAN

Bandingkan  tema dan persoalan antara Novel Melunas Rindu dan Novel Kabus di Perbukitan.

Contoh jawapan 2.

Berdasarkan novel Melunas Rindu hasil karya Hartini Hamzah, tema yang di ketengahkan oleh pengarang adalah ketabahan seorang pemuda yang menjadi mangsa keadaan dan masih mencari penghidupan yang baru serta mencari asal usulnya. Contohnya, Fuad menjadi mangsa keadaan apabila di lahirkan dalam Islam hasil daripada perkhawinan campur namun di besarkan tanpa Islam kerana dilarikan oleh bapa saudaranya yang berbangsa cina iaitu Peter Lim. Manakala, berdasarkan novel Kabus Di Perbukitan, tema yang di ketengahkan oleh pengarang adalah jati diri orang melayu dan kegigihannya menerima takdir dan pelbagai dugaan hidup. Hal ini terbukti apabila watak utama iaitu Faridah yang telah merantau ke New Zealand  selama 25 tahun. Walaupun telah lama tinggal di negara asing, akhirnya dia dan keluarganya kembali semula ke Malaysia dan membina kehidupan yang baru.

             Terdapat persamaan persoalan dalam kedua-dua novel iaitu kasih sayang. Dalam novel Melunas Rindu, terdapat persoalan kasih sayang antara anak dan ibu. Contohnya, Fuad tetap berusaha mencari kubur arwah ibunya setelah mengetahui ibunya telah meninggal dunia. Hal ini terjadi kerana Fuad terlalu sayang akan ibunya walaupun ibunya tidak menjaganya sejak kecil kerana ibunya gila meroyan. Manakala, persoalan kasih sayang yang terdapat dalam novel Kabus di Perbukitan pula, kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya. Contohnya,  Salmah iaitu ibu kanding kepada pasangan kembar yang bernama Faridah dan Rahayu. Salmah sangat sayang akan anaknya , Rahayu yang telah meninggal dunia akibat barah paru-paru. Salmah sangat merindui Rahayu sehingga menemui ajalnya.

             Selain itu, persamaan persoalan yang terdapat dalam kedua-dua novel adalah persoalan perkhawinan campur. Dalam novel Melunas Rindu, persoalan perkhawinan campur yang dapat kita lihat adalah perkhawinan campur antara Mariana dan Robert Lim. Mariana ialah seorang gadis berbangsa melayu dan Robert Lim ialah seorang pemuda berbangsa cina. Robert Lim telah memeluk agama Islam setelah berkhawin dengan Mariana dan nama Islamnya adalah Roslan. Manakala, dalam novel Kabus Di Perbukitan pula, persoalan perkhawinan campur adalah antara Faridah dan Samuel Kirkby Johnsons atau nama Islamnya Soleh Johnsons. Faridah ialah gadis melayu Malaysia yang bekerja di New Zealand, manakala Soleh pula orang Inggeris rakyat New Zealand.

            Terdapat perbezaan persoalan dalam keedua-dua novel. Persoalan yang terdapat dalam novel Melunas Rindu adalah konflik keguruan. Hal ini terbukti apabila Ferhana dan cikgu Zamani sering bertelagah apabila berjumpa. Farhana dan cikgu Zamani bertugas bersama-sama di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Setia , cikgu Abas juga berasa tertekan dengan sikap cikgu Zamani yang sering ponteng kelas dan suka membantah sebarang program yang di adakan di sekolah. Manakala, persoalan yang terdapat dalam Kabus di Perbukitan adalah kecintaan terhadap alam sekitar. Azrul menganggotai Persatuan Pencinta Hutan dan Alam secara aktif. Dia juga telah menyertai banyak ekspedisi alam sekitar di Kukup dan mendaki Gunung Kinabalu.


Friday, August 12, 2011

PERBANDINGAN TEMA DAN PERSOALAN NOVEL MELUNAS RINDU DAN KABUS DI PERBUKITAN


SOALAN:

Berdasarkan kedua-dua novel Melunas Rindu dan novel Kabus Di Perbukitan, huraikan tema dan persoalan.


    Berdasarkan novel Melunas Rindu karya Hartini Hamzah, tema yang dapat saya peroleh daripada novel tersebut ialah ketabahan seorang pemuda yang menjadi mangsa keadaan dan masih mencari penghidupan baru serta mencari asal usul dirinya. Contohnya, Fuad menjadi mangsa keadaan dalam perkahwinan campur dan dilarikan oleh bapa saudaranya, Peter Lim. Fuad tabah memulakan kehidupan baru dan berusaha mencari keberadaan ibu kandungnya, Mariana. Berdasarkan novel Kabus Di Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah, tema yang dapat saya peroleh daripada novel tersebut ialah jati diri orang melayu dan kegigihannya menerima takdir dan pelbagai dugaan hidup. Tema ini terserlah melalui watak utama,Faridah yang merantau ke New Zealand selama 25 tahun. Walaupun begitu lama tinggal di negara orang, akhirnya dia dan keluarganya kembali membina kehidupan yang lebih bermakna di Malaysia.
    Terdapat pelbagai persoalan yang boleh saya dapat daripada novel Melunas Rindu dan novel Kabus Di Perbukitan. Dari segi persamaan, kedua-dua novel mempunyai persoalan kasih sayang. Dalam novel Melunas Rindu, persoalan ini ditunjukkan oleh watak utama, Fuad yang telah lama berpisah dengan ibunya. Fuad amat merindui ibunya dan berusaha mencari kubur ibunya. Setelah dia mengetahui bahawa ibunya masih hidup, dia meneruskan pencariannya dan segera menjejakinya. Selain itu,persoalan ini juga ada pada watak Pak Ismail dan Mak Salmah. Pak Ismail dan Mak Salmah sangat menyayangi Sofia walaupun Sofia cuma anak angkat mereka. Kematian Sofia begitu terkesan di hati mereka dan masih tidak dapat melupakan Sofia.
    Manakala, dalam novel Kabus Di Perbukitan, persoalan kasih sayang ditunjukkan oleh watak Salmah, ibu kepada Farhana dan Rahayu. Persoalan ini digambarkan antara ibu dengan anaknya, iaitu kasih sayang Salmah terhadap anaknya, Rahayu yang telah meninggal dunia. Salmah masih tetap menyayangi Rahayu walaupun dia tidak dapat memelihara Rahayu kerana oleh suaminya,Kamaruddin. Selepas kematian Rahayu, Salmah sering berduka dan sakit. Akibat terlalu rindu, ibu ini menderita sehingga menemui ajalnya. Di samping itu, persoalan kasih sayang antara suami dan isteri pula ditunjakkan oleh watak Melina dan Benny. Persoalan ini tergambar melalui tindakan Melina berusaha mencari suaminya, Benny dengan pelbagai cara kerana Benny sudah lama tidak pulang ke rumah. Benny telah melarikan diri ke Dubai kerana takut dirinya ditangkap oleh polis kerana mengambil bahagian dalam aktiviti pengganas. Namun begitu, Benny tetap amat bimbang tentang keadaan isterinya, Melina dan berdoa agar isterinya dapat mengharungi kehidupannya pada hari-hari yang akan datang. Akhirnya, Melina yang sedang sarat mengandung pergi ke Dubai bersama-sama dengan ayahnya, Soleh untuk berjumpa dengan Benny. Melina membuat keputusan untuk menetap di Dubai bersama-sama Benny.
    Terdapat juga perbezaan persoalan antara kedua-dua novel tersebut. Dalam novel Melunas Rindu, terdapatnya persoalan cinta yang terlarang. Persoalan ini ditunjukkan oleh watak utama, Fuad dengan dua orang gadis yang pernah dicintainya iaitu Sofia dan Farhana. Pada mulanya, Fuad tidak mengetahui bahawa Sofia merupakan adik kandungnya sendiri dan telah jatuh cinta terhadap Sofia. Perkara ini diketahui oleh Fuad setelah kematian Sofia. Fuad telah mengetahui bahawa Sofia merupakan adik kandungnya hasil perkahwinan ayahnya, Robert Lim dengan seorang wanita berbangsa cina. Fuad juga hamper mencintai Farhana, yang juga merupakan adik kandungnya. Hal ini berlaku  akibat perpisahan ibu dan ayahnya. Fuad mengetahui bahawa Farhana merupakan hasil perkahwinan ibunya, Mariana dengan Fakhruddin. Manakala dalam novel Kabus Di Perbukitan, terdapatnya persoalan cinta akan alam sekitar. Persoalan ini digambarkan melalui watak Azrul yang aktif dalam program-program pemeliharaan alam sekitar. Misalnya, Azrul menganggotai Persatuan Pencinta Alam dan Hutan secara aktif. Dia juga menyertai pelbagai ekspedisi alam sekitar seperti meneroka hutan kayu bakau di Kukup Pontian. Dia juga gemar mendaki gunung seperti Gunung Kinabalu. Dia juga telah membangunkan sebuah agropelancongan tanah tinggi di Tanah Tinggi Lojing bersama-sama Soleh Johnsons.

KARYA :

 LIONG CAI LING
(5SC ALAMANDA)
SMK Merbau Miri

Monday, August 8, 2011

Don't Quit (Poem)

Don't quit is an inspirational poem that you will refer to whenever you're a bit less motivated. It's a great way to get back on track again whenever you're feeling down, are in a rut or have a block of some kind on your road.
And remember: "Don't quit!"


hen things go wrong as they sometimes will,
When the road you're trudging seems all uphill
When the funds are low and the debts are high,
And you want to smile, but you have to sigh,
When care is pressing you down a bit --
Rest if you must, but don't quit.

ife is strange with its twists and turns,
As every one of us sometimes learns,
And many a fellow turns about
When he might have won had he stuck it out.
Don't give up though the pace seems slow --
You may succeed with another blow.

ften the goal is nearer than
It seems to a fair and faltering man,
Often the struggler has given up
When he might have captured the victor's cup,
And he learned too late when night came down,
How close he was to the golden crown.

uccess is failure turned inside out --
The silver tint of the clouds of doubt,
And you never can tell how close you are,
It may be near when it seems afar,
So stick to the fight when you're hardest hit, --
It's when things seem worst that you mustn't quit.

-- Author Unknown --

MASYARAKAT PENYAYANG, LANGKAH-LANGKAH MEMUPUK DAN HALANGAN PEMUPUKANNYA (KARANGAN JENIS WAWANCARA BAHAGIAN B)

Peribahasa: Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor...


SOALAN:
Masyarakat penyayang merupakan aspek penting dalam usaha membentuk Malaysia sebagai negara maju.Anda dan seorang rakan berbual-bual tentang cara untuk mencapai hasrat membentuk Masyarakat Penyayang dan halangan-halangan yang dihadapi dalam mencapai hasrat tersebut.Tulis dialog itu selengkapnya.
Contoh Jawapan kedua daripada pelajar saya. :))
 
Wawancara: Masyarakat Penyayang 

            Pada suatu petang, saya melawati rakan sekelas  say,Anne di rumahnya bertujuan untuk memberinya tugasan sekolah pada hari tersebut. Ketika berbual mengenai tugasan tersebut,iklan mengenai  masyarakat penyayang dipaparkan pada skrin televisyen. Lantas, isu tersebut menjadi topik perbualan kami pada petang itu.

Rima    : Anne, iklan tersebut merupakan isu yang hangat diperkatakan. Artikel mengenai masyarakt penyayang laris bagaikan ‘pisang goreng’.

Anne    : Ya, saya setuju. Namun demikian, matlamat yang dikemukakan selaras dengan Wawasan 2020 itu belum berjaya diimplementasikan. Bagaimanakah budaya tersebut berjaya diasaskan secara terperinici?

Rima    : Saya pernah terbaca mengenai masyarakat penyayang. Menurut artikel tersebut, budaya masyarakat penyayang tercetus apabila mantan Perdana Menteri iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammed mengemukakan visi negara iaitu Wawasan 2020. Cabaran ketujuh dalam ilham negara adalah untuk mewujudkan masyarakat penyayang dan budaya penyayang. Pentakrifan masyarakat penyayang boleh disimpulkan sebagai sistem sosial yang memeberi penekanan kepada masyarakat melebihi kepentingan diri. Dalam erti kata lain, masyarakat penyayang hidup bermuafakat dengan anggota-anggotanya yang mesra dan bertimbang-rasa.

Anne    : Oh,begitu rupa-rupanya! Walau bagaimanapun,saya berpendapat bahawa nilai kasih sayang bukan sahaja ditujukan khas untuk manusia tetapi untuk alam sekitar juga. Jika dilihat secara kasar,kita menghadapi pelbagai masalah persekitaran seperti pemanasan global dan tanah runtuh.

Rima    : Betul pendapat kamu, Anne. Saya sangat kesal akan sikap sesetengah pihak yang mengekang budaya tersebut daripada diimplementasikan secara komprehensif. Salah satu daripada halangan tersebut adalah kurangnya pengaplikasian nilai-nilai kemasyarakatan dalam hidup. Masyarakt pada zaman kontemporari ini bersikap ‘acuh tak acuh’ dalam pembajaan nilai-nilai kemanusiaan yang menjadi asas hidup pada suatu ketika dahulu. Hal ini demikian kerana peningkatan taraf hidup mendorong pada timbulnya sikap individualistik. Desakan hidup menyebabkan seseorang lebih mementingkan kerjaya  berbanding aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong. Perkembangan zaman teknologi memperlihatkemudahan prasarana seperti hospital dan poliklinik. Keadaan ini menyebabkan peranan jiran berkurangan dalam mebantu jiran yang berada dalam kecemasan. Kecanggihan sistem komunikasi merenggangkan hubungan antara jiran.Kekayaan yang dimiliki mendorong mereka untuk tidak mengamalkan sikap ‘menjaga tepi kain orang’ secara tidak langsung.
Anne    : Di samping itu,keadaan yang menghalang pembudayaan masyarakat penyayang adalah kewujudan pelbagai jenis kebejatan akhlak remaja pada zaman ini. Pada zaman marcapada ini, gejala-gejala sosial seperti penagihan dadah, melepak, bohsia, ponteng sekolah, jenayah remaja dan gejala vandalisme semakin berleluasa. fenomena ini mengelakkan penanaman kasih saynag dalam diri daripada berlaku. Malahan, rata-rata anak muda yang terlibat dalam kancah gejala sosial memberontak sebagai tanda protes terhadap ibu bapa yang rakus menegejar kemewahan.

Rima    : Perkara itu benar. Sementelahan itu,wujudnya kegiatan antisosial dalam kalangan rakyat di negara kita. Kita sedia maklum bahawa asas pada sebuah negara yang cemerlang dalam pelbagai aspek merupakan lahirnya perasaan sayang  tanpa mengambil kira persoalan agama, bangsa dan warna kulit. Setiap kaum mendirikan dinding sabagai medan antara kaum lain. Semangat assabiah atau perkauman yang diapi-apikan semula menjadi titik tolak pada kemunduran sesebuah negara. Malahan, sikap berpuak-puak ini menjadi dominan berbanding perasaan sayang antara satu sama lain. Persoalannya sekarang adalah generasi yang bakal mengambil alih tampuk negara.

Anne    : Oleh itu, pelbagai pihak wajar mengambil tindakan untuk mengatasi masalah ini sebelum semuanya terlambat bak kata pepatah ‘nasi menjadi bubur’. Saya percaya bahawa pihak prima yang berupaya membendung masalah ini adalah peranan keluarga itu sendiri. Keluarga merupakan asas pada pembentukan masyarakat penyayang kerana pembinaan sesebuah institusi kekeluargaan lahir atas dasar cinta atau kasih sayang yang mendalam.  Anak-anak mengenal erti kasih sayang melalui penerapan nilai-nilai murni dalam hidup sejak berada pada peringkat bayi. Perkembangan anak dalam meniti hidup sering diberi perhatian pada aspek rohaniah secara informal di rumah. Maka, anak-anak mewarisi  sifat-sifat positif  dan nilai-nilai murni daripada orang tua masing-masing seperti peribahasa yang berbunyi  ‘bapa borek,anak rintik’. Matlamat ini selaras dengan konsep ‘Keluarga Bahagia’ dan ’Rumahku Syurgaku’ yang diharapkan dapat melahirkan anak watan yang mengerti cabaran ketujuh Wawasan 2020.

Rima    : Di samping itu, pihak pentadbir iaitu kerajaan mempunyai peranan yang fundamental juga. Bagi mencapai matlamat pembentukan masyarakat penyayang, kerajaan melaksanankan beberapa dasar untuk menerapkan budaya penyayang dalam kalangan masyarakat. Secara analoginya,kita boleh menganggap rakyat sebagai akar-akar tunjang yang kuat dan pemimpin sebagai zat-zat galian manakala negara sebagai batang pokok yang besar. Oleh itu, usaha untuk melaksanakan inisiatif ini memerlukan pihak berkuasa untuk membentuk masyarakat berdasarkan acuan yang sejajar dengan misi pembentukan masyarakat penyayang. Antara ikhtiar yang boleh dilaksanakan  adalah kempen-kempen seperti ‘Keluarga Bahagia’,’Kampungku’ dan ‘Cintai Sungai Kita’ melalui peranan media massa elektronik.Kerajaan juga mewujudkan undang-undang seperti Akta Kualiti Alam Sekeliling dan Akta Perlindungan Kanak-kanak bagi membangkitkan kesedaran untuk meningkatkan kepekaan serta perasaan cinta yang mendalam.

Anne    : Malahan, sistem pendidikan merupakan antara ikhtiar ataupun strategi untuk melahirkan masyarakat penyayang. Misi ini selaras dengan peranan keluarga tetapi dijalankan secara formal. Mata pelajaran yang memberi fokus kepada pembangunan lahiriah adalah Pendidikan Moral, Pendidikan Islam, Pengajian Am dan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Selain itu, aktiviti-aktiviti kokurikulum berkapasiti untuk menyemai budaya penyayang dalam diri individu.Tambahan pula, Penubuhan Badan kebajikan di sekolah-sekolah merupakan wadah untuk mewujudkan masyarakat penyayang di mana badan tersebut berfungsi untuk membantu golongan yang susah dan bermasalah.Pendedahan yang diimplementasikan secara berperingkat dan berterusan merupakan kaedah yang berkesan.

Rima    : Saya amat bersetuju dengan pendapat kamu.Oh,nampaknya masa amat mencemburui kita. Deduksinya,masyarakat wajar menyemarakkan aktiviti-aktiviti yang dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara satu sama lain, kerana ‘bersatu kita teguh,bercerai kita roboh’. Baiklah, saya ingin meminta izin untuk beredar dahulu. Jumpa kamu esok di sekolah.

Anne    : Baiklah, terima kasih atas pertolongan serta perbualan yang menarik sebentar tadi. 


Karya:

Rima Atria Japarin
5 Sains Alamanda
SMK Merbau Miri



Thursday, August 4, 2011

MASYARAKAT PENYAYANG, LANGKAH-LANGKAH MEMUPUK DAN HALANGAN PEMUPUKANNYA (KARANGAN JENIS WAWANCARA BAHAGIAN B)

Masyarakat penyayang merupakan aspek penting dalam usaha membentuk Malaysia sebagai negara maju.Anda dan seorang rakan berbual-bual tentang cara untuk mencapai hasrat membentuk Masyarakat Penyayang dan halangan-halangan yang dihadapi dalam mencapai hasrat tersebut.Tulis dialog itu selengkapnya.


                                                   Wawancara mengenai Masyarakat Penyayang.
Onew              : Selamat pagi,Mint.Awal kamu bangun hari ini.Apa yang sedang kamu lakukan?
Mint                : Selamat pagi.Saya sedang membaca surat khabar.Maklumlah,kita harus peka terhadap isu-isu semasa yang berlaku di sekeliling kita.Surat khabar merupakan salah satu wahana yang efektif dalam usaha untuk menyampaikan maklumat yang  mutakhir. Surat khabar menjelaskan sesuatu maklumat dengan lebih terperinci   dengan menyatakan tarikh, hari, masa dan butir-butir sesuatu perkara. Bak kata pepatah, "mata pena lebih tajam daripada mata pedang" . Kamu ada baca surat khabar hari ini ?
Onew              : Ada.Sebagai rakyat yang prihatin dan mengambil berat tentang pembangunan negara dari segi segala aspek, kita memang sewajarnya mengikuti perkembangan dari semasa ke semasa mengenai pembangunan negara. Kita tidak sepatutnya bersikap ibarat pepatah, "bagai katak di bawah tempurung" yang bermaksud tidak   mengetahui perkembangan seantero dunia. Tajuk utama surat khabar pada hari ini sangat menarik. Tajuk itu menekankan usaha-usaha yang dilakukan  untuk   mewujudkan masyarakat penyayang. Sebenarnya, saya tidak berapa faham akan  konsep sebenar masyarakat penyayang. Bolehkah kamu menjelaskan tentang maksud sebenar masyarakat penyayang kepada saya?
Mint                : Boleh,apa salahnya.Masyarakat penyayang merupakan sesebuah komuniti iaitu setiap individu dalam komuniti tersebut memiliki sifat kasih sayang, simpati, prihatin dan kesanggupan untuk berkorban serta bertolak ansur  dengan semua. Masyarakat penyayang pada umumnya berkonsepkan atau memaparkan imej yang ceria dan harmoni.
Onew              : Oh,begitu! Tentu pelbagai cabaran telah negara Malaysia tempuhi dalam usaha untuk mencapai hasrat membentuk masyarakat penyayang.Terdapat banyak  halangan yang dihadapi dalam usaha membentuk masyarakat penyayang . Setahu saya, salah satu halangan untuk membentuk masyarakat penyayang ialah corak  hidup masyarakat kini yang lebih mengagungkan nilai-nilai duniawi atau bersifat materiaistik . Hal ini disebabkan keghairahan masyarakat yang berlumba-lumba mengejar kekayaan dan kehidupan mewah sehingga mengabaikan peranan dalam membina masyarakat penyayang .Keinginan untuk memenuhi tuntutan sanubari yang menebal menjurus kepada sikap tamak haloba menguasai diri dan mengikis nilai-nilai murni dalam diri individu. Masyarakat pada masa kini kebanyakannya membuka diri untuk melaksanakan proses modenisasi. Modenisasi merupakan satu proses transformasi ekonomi dan sosial dalam masyarakat sebagai kesan daripadanya bermulanya perindustrian. Modenisasi juga boleh diterima sebagai keadaaan masyarakat tradisional menggantikan atau memodenkan sikap, autoriti, hubungan dan nilai-nilai lama kepada yang dikatakan baru. Gaya hidup tradisi  telah berubah sebagai gaya hidup moden. Masyarakat moden tidak lagi menerima suratan takdir. Mereka mempercayai barang-barang materialistik merupakan asas fundamental dalam usaha  pembaharuan dan memandang kepada masa hadapan.Proses modenisasi menuntut individu agar bergerak sejajar dan selaras dengan perubahan gaya hidup yang bercorakkan kemewahan semata-mata. Kesulitan individu untuk mencapai matlamat itu menyebabkan individu sanggup berbuat apa-apa sahaja untuk merealisasikan matlamatnya. Bak kata pepatah, "alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan". Bagaimanakah pula cara untuk mencapai hasrat membentuk masyarakat penyayang?
Mint                : Terdapat beberapa pihak yang memainkan peranan besar untuk merealisasikan  hasrat tersebut.Pihak utama yang memainkan peranan ialah ibu bapa. Hal ini disebabkan setiap individu yang dilahirkan dalam negara kita dilahirkan oleh kesemua ibu bapa dan ibu bapa sepatutnya berusaha membentuk seorang anak yang memiliki sifat-sifat penyayang. Ibu bapa tidak perlu untuk mengambil tahu masyarakat ini begitu besar dan bagaimana hanya anak saya seorang mampu membentuk sebuah masyarakat penyayang? Jawapannya ialah jika setiap ibu bapa terlibat dalam usaha ini dan penggabungan kesemua anak-anak di Malaysia sudah mampu melahirkan sebuah masyarakat yang penyayang. Justeru,ibu bapa perlu menjadi contoh yang terbaik kepada anak-anak kerana bak kata pepatah, "bapa borek, anak rintik". Pepatah ini membuktikan bahawa ibu bapa sendiri perlu bersifat penyayang supaya jejak langkah meraka akan diikuti oleh anak mereka. Dalam pada itu, ibu bapa sendiri perlu mencurahkan kasih sayang kepada anak mereka supaya anak-anak yang membesar tidak akan rasa kekurangan kasih sayang. Keadaan ini   secara tidak langsung akan menjadikan seseorang anak yang membesar itu untuk mempunyai sifat kasih sayang kerana mereka mengetahui perasaan kebahagiaan kasih sayang.
Onew              : Sementelahan, pihak sekolah juga merupakan salah satu agen yang penting dalam membentuk sebuah masyarakat yang penyayang. Pendedahan nilai-nilai murni harus didedahkan dan seterusnya disemai ke dalam jiwa setiap pelajar. Oleh itu, pihak    sekolah tidak seharusnya hanya mendedahkan nilai-nilai murni kepada para pelajar dalam subjek Pendidikan Moral dan Agama Islam sahaja tetapi nilai-nilai ini perlu diterapkan pada setiap masa walaupun di luar waktu dua subjek tersebut.  Guru-guru pula mesti menyemai sifat penyayang kepada para pelajar sejak mereka kecil lagi seperti bak pepatah "melentur buluh biarlah dari rebungnya".Seterusnya  pendekatan-pendekatan yang bersifat penyayang semasa proses pembelajaran dan pengajaran seharusnya dikreatifkan supaya para pelajar dapat membesar dengan persekitaran yang penyayang dan harmoni. Apakah peranan kerajaan dalam usaha untuk mewujudkan masyarakat penyayang?
Mint                : Pihak kerajaan berperanan dalam mengambil inisiatif untuk turut membantu dalam membentuk sebuah masyarakat yang penyayang. Sehubungan itu, kerajaan boleh mengadakan kempen pembentukan masyarakat penyayang di seluruh negara. Kempen yang dijalankan mesti holistik dan memberi kesan kepada masyarakat. Papan tanda serta risalah yang diedarkan mestilah mampu menarik perhatian orang ramai dan seterusnya memberi impak yang efektif. Sifat yang murni   ini juga boleh menjadi pegangan setiap kakitangan kerajaan, institusi dan jabatan kerajaan. Pemimpin-pemimpin negara dan negeri juga mesti selalu menyeru orang ramai supaya bersifat penyayang dalam ceramah dan ucapan mereka. Hal ini   disebabkan kebiasaannya rakyat akan mengikuti segala yang diseru oleh pemimpin negara.
Onew              : Seperti yang kita maklum,bukan senang untuk mencapai hasrat untuk mewujudkan masyarakat penyayang.Halangan secara holistik dan bertubi-tubi menjadikan hasrat tersebut sukar untuk dicapai dan memerlukan usaha semaksima mungkin.Antara halangan yang menyebabkan kewujudan masyarakat penyayang terbantut adalah gaya hidup masyarakat yang tidak berpaksikan nilai-nilai rohaniah atau elemen   keagamaan. Cara hidup masyarakat negara kita yang semakin moden dan sentiasa mengikut peredaran zaman telah menutup mata dan hati mereka untuk mengamalkan ajaran agama. Malah, yang lebih menyedihkan,ada segelintir daripada masyarakat Malaysia menganggap bahawa ajaran agama sudah lapuk dan kurang   sesuai diamalkan. Fenomena ini semakin menjadi-jadi dari hari ke hari tanpa kita sedari. Tambahan pula, kurangnya didikan agama pada peringkat awal telah menyebabkan budaya yang murni kurang diamalkan dalam kalangan masyarakat.Seorang pujangga yang bernama Hamka pernah berkata bahawa kepercayaan kepada Tuhan itu telah ada dalam lubuk jiwa manusia. Namun begitu, kepercayaan tentang adanya Allah itu belum menjadi jaminan bahawa orang itu tidak akan sesat. Pernyataan tersebut dengan jelas sekali menyatakan bahawa betapa pentingnya aspek agama dalam kehidupan manusia untuk dijadikan pedoman hidup. Masyarakat sepatutnya mendekatkan diri kepada Tuhan mengikut      kepercayaan masing-masing agar tidak mudah terjatuh dan tersungkur ke dalam kancah dosa. Manusia yang tidak mempunyai pegangan agama sanggup saling bercakaran untuk menjadi yang terbaik. Bak kata seorang pujangga yang bernama Sydney Charles Buxton, "kehidupan ini seperti permainan catur, siapa yang dapat memandang jauh ke depan dialah yang menang. Pernyataan ini sememangnya benar tetapi jika tidak bersandarkan dan mengikut pemahaman dari segi agama,pernyataan tersebut mungkin ditafsir tanpa melibatkan nilai-nilai murni. Bak kata seorang pujangga, "agama tanpa ilmu adalah buta. Ilmu tanpa agama adalah lumpuh".
Mint                : Saya bersetuju sekali dengan pendapat kamu,Onew.Dari perspektif lain, masyarakat Malaysia kini semakin kurang mengamalkan budaya penyayang kerana institusi kemasyarakatan yang semakin goyah. Senario ini menyebabkan sesetengah individu dalam masyarakat sekarang lebih bersikap nafsi-nafsi atau mementingkan diri. Tanpa kita sedari, sikap keakuan ini semakin menular dalam kalangan masyarakat. Perkara ini diperlihatkan dalam sebuah iklan yang disiarkan di televisyen yang memaparkan situasi seorang anak muda sedang duduk dalam gerabak kereta api  tidak menghiraukan seorang tua yang berdiri. Walaupun pelbagai iklan serta kempen telah banyak dijalankan, namun masih tidak memberikan apa- apa impak terhadap pengamalan budaya penyayang dalam kalangan masyarakat kini.
Onew              : Deduksinya ,setiap individu dalam kalangan masyarakat harusnya mengambil  inisiatif untuk melakukan anjakan paradigma bagi  merealisasikan pembentukan masyarakat  dalam kalangan rakyat Malaysia. Dengan cara ini, masyarakat kita akan dipandang tinggi sebagai sebuah bangsa yang bukan sahaja maju dari aspek kebendaannya, justeru kaya dengan budaya penyayang. Secara tidak langsung juga imej negara akan harum di persada dunia dan masyarakat Malaysia akan dianggap sebagai masyarakat  kelas pertama kerana ketinggian akhlaknya. Bak kata pujangga yang bernama Ahmad Shauqi Bey yang berkata sesungguhnya bangsa akan kekal utuh selagi akhlaknya masih utuh. Jika akhlaknya sudah lumpuh,mereka pun akan   lenyap.
Mint                : Betul kata kamu.Saya tidak menyangka bahawa kamu mempunyai pengetahuan yang luas mengenai  usaha-usaha untuk membentuk masyarakat penyayang. Sememangnya     konsep "banyak membaca,luas pandangan" adalah sahih. Onew, terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk berbual dengan saya. Masa juga tidak mengizinkan kerana saya perlu menghadiri kelas tambahan yang diadakan di sekolah saya. Saya hendak minta diri dahulu.
Onew              : Baiklah. Sama-sama. Jumpa lagi.
         
Karya,
Sharon Ubung
Tingkatan 5 Alamanda