A. TEMA
DAN PERSOALAN
TEMA
1. Tema ialah idea dasar
atau persoalan pokok yang diungkapkan oleh pengkarya, sama ada cerpenis,
novelis, penyair, atau penulis skrip drama bagi mendasari karyanya.
2. Dalam upaya mengumpulkan, memilih, dan
menyusun bahan-bahan bagi sesuatu karya, temalah yang menjadi panduan
kepada pengkarya.
3. Tema sesuatu karya boleh tidak
dinyatakan secara langsung dengan jelas tetapi dinyatakan melalui unsur-unsur
yang membentuk karya itu.
4. Itulah sebabnya tema sesuatu karya
lazimnya dapat diketahui hanya sesudah karya itu dibaca dan dihayati
seluruhnya.
5. Banyak
perkara yang boleh dijadikan tema bagi sesuatu karya, misalnya keadilan,
perjuangan, sejarah, kemiskinan, kemanusiaan, kehijauan alam, dan lain-lain
sebagainya.
PERSOALAN
1. Persoalan
ialah perkara-perkara kecil dalam sesuatu karya yang ada hubungannya
dengan tema.
2. Wujudnya
persoalan-persoalan dalam sesuatu karya bertujuan menghidupkan dan memperkukuh
tema yang cuba diketengahkan oleh pengkarya.
PEMIKIRAN
1. Pemikiran membawa maksud yang sama
dengan tema dan persoalan.
2. Walau
bagaimanapun, pemikiran lazimnya digunakan dalam genre drama dan puisi.
AMANAT
1. Amanat
yang dikenal juga sebagai pengajaran atau mesej bermaksud
perutusan yang ingin disampaikan oleh pengarang kepada pembaca.
2. Dalam
karya sastera tradisional, amanat tersurat dengan jelas kerana disampaikan
secara langsung oleh pengarang.
Contohnya :-
(a) Hancur
badan dikandung tanah,
Budi yang
baik dikenang juga.
(b)
Hutang
emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.
(c) Ilmu
itulah gemala sakti,
Sinarnya cerah cahaya sejati.
3. Dalam karya sastera moden, amanat itu tersirat
kerana disampaikan secara tidak langsung.
B. WATAK
DAN PERWATAKAN
1. Watak ialah sesuatu objek atau
pelaku, baik manusia mahupun makhluk lain seperti haiwan, tumbuhan, dan
sebagainya.
2. Dalam drama pula, watak ialah
pelakon-pelakon yang menggerakkan plot sesuatu drama itu.
3. Watak inilah yang mengembangkan tema
dan persoalan serta plot karya yang menjadi pemikiran pengkarya
melalui aksinya, tindakannya dialognya, dan konfliknya.
4. Sesuatu watak akan diberi sifat-sifat
tertentu, termasuk perangai dan pemikiran yang dikenal melalui percakapannya,
iaitu dialog disamping perlakuannya, iaitu aksi.
5. Sifat-sifat
yang digambarkan oleh pengkarya pada watak yang diwujudkan inilah yang
dikatakan sebagai perwatakan pula.
6. Sifat-sifat
itu antara lain termasuklah yang berupa lahiriah seperti bentuk, paras
rupa, dan tingkah laku serta yang berupa jasmaniah, yakni yang berkaitan
dengan perasaan, sikap, dan pemikiran.
7. Biasanya
setiap watak yang diwujudkan, baik watak utama mahupun watak pembantu atau
watak sampingan diberi sifat-sifat perwatakan yang berbeza dan malah
bertentangan.
Tinggi lampai lemah lembut ikal mayang
Gemuk
gedempol lincah
adil alim jujur tegas
pemurah pemarah penakut
8. Hal
ini demikian untuk menimbulkan unsur-unsur ketegangan atau konflik,
sesuai dengan tema dan persoalan yang ingin diketengahkan oleh pengkarya.
9. Watak
dan perwatakan manusia atau makhluk apapun yang diwujudkan bukan saja berfungsi
untuk mengembangkan tema dan persoalan, tetapi juga untuk mengubah
persekitaran atau suasana latar tempat watak itu berada.
10. Selain
itu, watak dan perwatakan berfungsi juga untuk menyalurkan buah fikiran dan
pandangan hidup pengkarya serta untuk menimbulkan kesan-kesan tertentu kepada
pembaca.
11. Dalam
aspek watak dan perwatakan, pelajar perlu juga tahu akan makna istilah yang
berkaitan dengan aspek watak, iaitu seperti yang berikut.
(a) Watak
utama adalah watak penting yang menggerakkan sesuatu cerita. Pada umumnya, watak utama adalah wira atau
wirawati dalam sesuatu karya itu.
(b) Watak
sampingan adalah watak pembantu yang peranannya lebih kecil daripada
watak utama dalam sesuatu karya.
(c) Watak
hitam adalah watak yang jahat atau watak yang buruk dalam sesuatu
karya.
(d) Watak
putih adalah watak yang baik atau watak yang menonjolkan nilai-nilai
yang murni dalam sesuatu karya.
(e) Watak
bundar adalah watak yang bersifat kompleks dan segala sifatnya
dijelaskan secara terperinci.
(f) Watak
pipih adalah watak yang tidak kompleks dan tidak difokuskan sangat
dalam sesuatu karya.
(g) Watak
dinamik adalah watak yang aksi, fikiran, pandangan, atau perasaannya
berkembang dan sering berubah.
(h) Watak
statik adalah watak yang tidak mengalami sebarang perubahan atau fikirannya
tidak berkembang dari awal hingga akhir cerita.
(i) Watak
kodi adalah watak yang selalu terdapat dalam cerita rakyat. Watak nenek kebayan dalam cerita-cerita
rakyat merupakan contoh watak kodi.
C. LATAR
1. Latar
ialah keterangan mengenai waktu, ruang, dan suasana terjadinya
sesuatu peristiwa dalam karya.
2. Bagi
drama pula, latar diertikan sebagai gambaran yang tersedia di belakang prop.
3. Latar
cukup penting dan berperanan untuk mengembangkan watak dan perwatakan,
di samping mengembangkan tema, persoalan, dan plot.
4. Dalam
drama, latar memainkan peranan yang penting untuk menerangkan “di mana dan
bila” kejadian serta peristiwa dalam drama itu berlaku.
5. Latar
terbahagi kepada tiga, iaitu latar tempat, latar masa, dan
latar masyarakat seperti yang berikut.
(a)
Latar
tempat ialah tempat
berlakunya sesuatu peristiwa dalam cerita.
(b) Latar masa ialah
masa atau tempoh berlakunya sesuatu peristiwa yang digambarkan dalam sesuatu
cerita.
(c) Latar
masyarakat ialah keadaan masyarakat di tempat cerita yang berkenaan
berlaku. Gambaran tentang keadaan itu
antara lainnya termasuklah agama, kepercayaan, dan pekerjaan.
D. PLOT
1. Plot
lazimnya didefinisikan sebagai penceritaan peristiwa dengan berdasarkan hukum sebab
dan akibat.
2. Ada
juga yang mentafsirkan plot sebagai rentetan peristiwa yang bersebab,
yang dijalin dengan melibatkan konflik dan diakhiri dengan peleraian.
3. Plot
dalam drama ialah satu skema aksi dan plot ini berbeza daripada plot dalam
cerpen dan novel.
4. Perbezaan
tersebut adalah dari sudut gerak aksi dan teknik-teknik dramatik pada tahap
pengelana, kemudian muncul perisitwa yang semakin meruncing, lalu melonjak
menjadi klimaks cerita dan akhirnya menemukan penyelesaian.
5. Berdasarkan
tafsiran-tafsiran di atas, ternyatalah bahawa plot tidak boleh disamakan dengan
jalan cerita.
6. Jalan
cerita sebenarnya merupakan kejadian yang berlaku kerana sebab tertentu,
sementara yang menggerakkan kejadian cerita itu adalah plot.
BINAAN PLOT
1. Binaan
plot terdiri daripada bahagian pengenalan, pertengahan, dan pengakhiran.
(a)
pengenalan
merupakan bahagian untuk
memperkenalkan watak-watak, latar, atau konflik yang wujud.
(b)
Pertengahan
adalah peringkat
berkembangnya sesuatu konflik atau masalah itu hingga sampai ke puncaknya.
(c)
Pengakhiran adalah peringkat berakhirnya sesuatu masalah
atau konflik. Pada peringkat ini sesuatu
masalah sudah dapat diatasi atau diselesaikan.
2. Dalam
pada itu, penyusunan plot yang melibatkan suatu peristiwa dengan peristiwa yang
lain tidak semestinya berurutan mengikut kronologi.
3. Plot
boleh bermula dengan bahagian tengah atau bahagian akhir cerita dengan menggunakan
teknik imbas kembali.
4. Biasanya,
teknik penyusunan plot yang menarik ialah yang urutan peristiwa-peristiwanya
tidak menurut kronologi.
5. Setiap
cerpen pada umumnya hanya mempunyai satu plot yang merupakan plot utama.
6. Hal
ini demikian kerana dikongkong oleh bentuk dan ciri cerpen, iaitu pendek,
padat, dan ekonomis.
7. Jadi
dalam cerpen, peristiwa utama yang membangunkan cerita ditonjolkan manakala
peristiwa-peristiwa kecil, jika ada, bertujuan melengkapi dan menghidupkan
peristiwa utama itu.
8. Untuk
novel pula, selain mempunyai plot utama, terdapat juga subplot
atau plot sampingan.
E. GAYA BAHASA/UNSUR KEINDAHAN
1. Gaya
bahasa atau unsur keindahan merupakan cara bagaimana seseorang pengkarya itu
menggunakan bahasa dengan baik dan kreatif dalam usaha mengungkapkan tema dan
persoalan dalam sesuatu karya yang menjadi pemikirannya.
2. Gaya
bahasa atau unsur keindahan merangkum semua aspek bahasa seperti pemilihan
kata, penggunaan kiasan, pembinaan frasa, pembinaan ayat,
dan lain-lain sebagainya.
1.
Daripada
gaya bahasa atau unsur keindahan yang digunakan oleh pengkarya, akan
terpancarlah keindahan pada karyanya yang dapat menarik perhatian pembaca.
DIKSI
1. Diksi
secara mudahnya ialah pemilihan dan penggunaan kata, baik dalam
cerpen, novel, drama, dan puisi.
2. Diksi yang baik terlihat pada :-
(a)
pemilihan
kata yang tepat, sesuai
dengan maksud tertentu yang ingin disampaikan oleh pengkarya;
(b)
penggunaan
kata yang munasabah yang dapat diterima sebagai penggunaan diksi yang baik;
(c)
penggunaan
kata yang jelas dan khusus.
3. Dalam
pada itu, pemilihan dan penggunaan kata ini seharusnya sesuai juga dengan tema
serta nada cerita.
4. Di
samping itu, setiap kata yang dipilih haruslah dapat memberikan gambaran
tentang sesuatu peristiwa dengan tepat, jelas, dan berkesan.
5. Seterusnya,
pemilihan dan penggunaan kata ini harus dapat juga menghidupkan dan menerangkan
watak serta perwatakan dalam karya.
6. Diksi mempunyai hubungan yang rapat
dengan pembinaan ayat.
SIMILE
1. Simile
ialah perbandingan dengan menggunakan kata-kata seperti, umpama, bak,
ibarat, dan sebagainya.
2. Lihat contoh simile yang berikut.
Sesungguhnya Annyss Sophillea umpama akar tunjang,
lemah dan liat. Desis hati kecilnya,
dilentur mahu tetapi dipatah tidak dapat.
3. Dalam
contoh di atas, pengarang membandingkan Annyss Sophillea dengan akar tunjang
yang lemah dan liat. Maksudnya, Annyss
Sophillea itu tampak saja lemah lebut, tetapi sangat tegas dan sukar menyerah
kalah.
METAFORA
1. Metafora
merupakan perbancingan secara terus atau langsung tanpa
menggunakan kata-kata seperti, umpama, bak, bagai, ibarat, dan
sebagainya.
2. Lihat contoh metafora yang berikut.
(a)
Hatinya
karam dalam samudera hampa.
(b)
Pelbagai
soalan terus muncul dalam lautan fikirannya.
3. Dalam
contoh (a) di atas, pengarang membandingkan kehampaan itu dengan samudera. Samudera di sini melambangkan atau
menunjukkan sesuatu yang sangat luas atau banyak. Secara mudahnya, maksud samudera hampa
ialah berasa sangat hampa.
4. Dalam
contoh (b) pula, pengarang membandingkan fikirannya dengan lautan. Lautan itu melambangkan sesuatu yang
luas. Maksud metafora itu ialah
fikirannya sangat luas.
HIPERBOLA
1. Hiperbola
merupakan sejenis bahasa kiasan yang digunakan untuk menyatakan sesuatu
secara berlebih-lebihan daripada maksud yang sebenarnya.
2. Yang berikut ialah contoh hiperbola.
Akmal sedar betapa kasihnya Annyss pada Eyrique. Seribu lautan sanggup direnangi, sejuta
bintang sanggup dilewati.
3. Dalam
contoh di atas, frasa seribu lautan dan sejuta bintang merupakan
suatu gambaran yang berlebih-lebihan kerana di dunia ini bilangan lautan tidak
sampai seribu dan bilangan bintang pula tidak terkira jumlahnya. Gambaran secara berlebih-lebihan itu
digunakan untuk menunjukkan betapa mendalamnya perasaan sayang Annyss kepada
Eyrique.
SINKOF
1. Sinkof bermaksud penyingkatan
perkataan.
2. Yang berikut adalah contoh sinkof.
“Kau ni, Sid! Tak sabar-sabar
lagi nak mendaki bukit itu.”
3. Dalam
contoh di atas, kata engkau disingkatkan menjadi kau kata ini disingkatkan
menjadi ni, kata tidak disingkatkan menjadi tak, dan kata hendak
disingkatkan menjadi nak.
PEMBINAAN AYAT
1. Dalam
hal pembinaan ayat, ada berbagai-bagai jenis ayat yang digunakan oleh
pengkarya dalam karyanya.
2. Penggunaan
pelbagai jenis ayat ini disesuaikan dengan tema dan persoalan, peristiwa,
situasi tertentu, watak, dan lain-lain sebagainya.
3. Pelbagai
jenis yanat yang digunakan itu antara lain termasuklah ayat yang ringkas,
yang sederhana, dan yang kompleks.
4. Antara
jenis-nenis ayat itu termasuklah ayat inti, ayat tanya, ayat pasif, ayat
penegas, ayat seruan, ayat gabungan, ayat pancangan, dan lain-lain sebagainya.
RIMA
1. Rima
merupakan unsur gaya bahasa yang bukan saja terdapat dalam puisi tetapi juga
terdapat dalam tulisan berbentuk prosa, yakni cerpen dan novel.
2. Rima
ialah keselarasan atau persamaan bunyi pada kata atau pada suku
kata terakhir dalam sesuatu ayat atau sesuatu baris puisi.
3. Dalam
sesuatu puisi, rima yang terdapat pada baris akhir disebut sebagai rima akhir.
ASONANSI
1. Asonansi
merupakan pengulangan bunyi vokal yang sama dalam baris-baris sajak.
2. Lihat contoh asonansi yang berikut.
Cinta kepadanya cinta jutaan
bunga-bunga (pengulangan
vokal a)
ALITERASI
1. Aliterasi
merupakan pengulangan bunyi konsonan yang sama dalam baris-baris
sajak.
2. Yang berikut ialah contoh aliterasi.
Negeri impian, negeri gemerlapan (pengulangan
konsonan r)
PENGULANGAN
1. Unsur
pengulangan berlaku apabila kata, ungkapan, baris, atau rangkap
diulang dalam sajak.
2. Ada dua unsur pengulangan, iaitu anafora
dan epifora.
3. Anafora ialah pengulangan pada
awal baris secara berurutan.
Contohnya : Banyak
udang banyak garam,
Banyak orang
banyak ragam.
4. Epifora pula ialah pengulangan
kata pada akhir baris.
Contohnya : Keli
masuk ruan keluar,
Matahari
masuk bulan keluar.
PERLAMBANGAN
1. Perlambangan
atau simbol ialah kata-kata yang digunakan untuk menerangkan sesuatu
benda, keadaan, atau peristiwa.
2. Lihat contoh perlambangan yang berikut.
Masa sudahku lebih mahal
Seindah senja dan merah
di sebelah pagi
3. Dalam
contoh yang dipetik daripada sajak Pembeli Masa Sudah, karya t. Alias
Taib, kata senja itu melambangkan usia tua, sementara kata pagi
melambangkan usia muda.
PERSONIFIKASI
1. Personifikasi
dikenal juga sebagai pengorangan atau penginsanan. Maksud personifikasi ialah tindakan pengarang
memberikan sifat manusia, sama ada dari segi perasaan, perwatakan, atau
tindak-tanduk kepada benda-benda mati, binatang, idea, atau hal-hal yang lebih
abstrak.
2. Lihat contoh personifikasi yang
berikut.
(a)
….
Kata-kata ibunya dahulu mengasak ke ruang fikirannya.
(b)
Pelbagai
pertanyaan menerpa di dalam benaknya.