JENIS-JENIS
KESALAHAN BAHASA
(a) EJAAN
1. Penulisan Kata Berimbuhan
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
mengabungkan
|
Kata dasar
ialah ‘gabung’ yang telah diberi imbuhan apitan ‘meN-...-kan’, tidak
boleh digugurkan satu daripada huruf
‘g’ apabila awalan ‘meng-’ digunakan.
|
menggabungkan
|
mengelakan
|
Kata dasar
ialah ‘elak’ yang telah diberi imbuhan
apitan ‘meN-...-kan’, tidak boleh digugurkan huruf ‘k’ apabila kata dasar
yang berakhir dengan huruf ‘k’ menerima apitan yang berakhir ‘-kan’.
|
mengelakkan
|
kebanyakkan
|
Kata dasar
ialah ‘banyak’ yang telah diberi imbuhan apitan kata nama ‘ke-...-an’, tiada
imbuhan apitan kata nama ‘ke-...-kan’.
|
kebanyakan
|
pertunjukkan
|
Kata dasar
ialah ‘tunjuk’ yang telah diberi imbuhan apitan kata nama ‘peR-...-an’, tiada
imbuhan apitan kata nama ‘peR-...-kan’.
|
pertunjukan
|
penggunan
|
Kata dasar
ialah ‘guna yang telah menerima imbuhan apitan ‘peN-...-an’, tidak boleh
digugurkan huruf ‘a’ apabila kata dasar yang berakhir dengan huruf ‘a’ menerima apitan berakhirna ‘-an’.
|
penggunaan
|
mengategorikan
|
Kata dasar
ialah ‘kategori’ ialah kata pinjaman bahasa asing. Huruf konsonan pertama
kata dasar tidak berubah bentuk sengau setelah menerima imbuhan apitan
‘meN-...-kan’.
|
mengkategorikan
|
mempaparkan
|
Kata dasar
‘papar’ ialah kata asli bahasa Melayu. Huruf konsonan pertama perkataan
digugurkan dan diganti oleh bentuk sengau yang dilafazkan di tempat yang sama
daerah sebutan dengan bunyi pertama dalam kata dasar iaitu huruf ‘m’.
|
Memaparkan
|
ketidak adilan
|
Kata dasar
iaitu frasa ‘tidak adil’ perlu ditulis bercantum setelah diberi imbuhan
apitan ‘ke-...-an’.
|
ketidakadilan
|
di minta
|
Imbuhan
awalan ‘di’ perlu ditulis serangkai dengan kata dasar.
|
diminta
|
ke dua puluh
|
Imbuhan
awalan ‘ke’ perlu ditulis serangkai dengan kata dasar.
|
kedua puluh
|
se tanding
|
Imbuhan
awalan ‘se’ perlu ditulis serangkai dengan kata dasar.
|
setanding
|
2. Penulisan Kata Majmuk
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
kerja sama
|
‘kerja sama’
ialah kata majmuk berbentuk mantap, jadi dua kata dasarnya harus ditulis
bercantum.
|
kerjasama
|
ambilalih
|
‘ambilalih’
ialah kata majmuk bukan berbentuk mantap, jadi dua kata dasarnya harus
ditulis terpisah.
|
ambil alih
|
penguat kuasaan
|
Kata dasar ‘kuat kuasa’ iaitu kata majmuk bukan berbentuk
mantap harus ditulis bercantum setelah menerima imbuhan apitan ‘peN-...-an’.
|
penguatkuasaan
|
mengulangkaji
|
Kata dasar
‘ulang kaji’ ialah kata majmuk bukan berbentuk mantap, jadi harus ditulis
terpisah setelah menerima imbuhan awalan ‘meN-‘.
|
mengulang
kaji
|
bertanggung jawab
|
Kata dasar ‘tanggungjawab’
ialah kata majmuk berbentuk mantap, jadi tetap ditulis bercantum setelah
menerima imbuhan awalan ‘beR-‘.
|
bertanggungjawab
|
dicampur adukkan
|
Kata dasar
‘campur aduk’ iaitu kata majmuk bukan berbentuk mantap harus ditulis
bercantum setelah menerima imbuhan apitan ‘di-...-kan’.
|
dicampuradukkan
|
jalan
raya-jalan raya
|
‘Jalan raya’
bukan kata majmuk benbentuk mantap, hanya kata dasar pertama sahaja diulang
untuk membentuk kata ganda.
|
jalan-jalan
raya
|
kaki-kaki
minum
|
‘Kaki minum’
ialah kata majmuk kiasan, seluruh kata majmuk itu perlu diulang untuk
membentuk kata ganda.
|
kaki
minum-kaki minum
|
setia-setiausaha
|
‘setiausaha’
ialah kata majmuk berbentuk mantap, seluruh kata majmuk itu perlu diulang
untuk membentuk kata ganda.
|
setiausaha-setiausaha
|
3. Penulisan Kata Ganda
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
saudara mara
|
Kata ganda
harus ditulis dengan membubuh tanda sempang (-) di antara dua kata dasar.
|
saudara-mara
|
bergotong
royong
|
Kata dasar
‘gotong-royong’ ialah kata ganda, jadi perlu dibubuh tanda sempang (-)
setelah menerima imbuhan awalan ‘beR-’
|
bergotong-royong
|
tolong
menolong
|
Kata
terbitan yang kata dasarnya ‘tolong’ diulang/ digandakan di bahagian hadapan
perlu dibubuh tanda sempang (-) di antara bahagian-bahagian kata yang diulang
itu.
|
tolong-menolong
|
berlari lari
|
Kata
terbitan yang kata dasarnya ‘lari’ diulang/ digandakan di bahagian belakang
perlu dibubuh tanda sempang (-) di antara bahagian-bahagian kata yang diulang
itu.
|
berlari-lari
|
mengasihi-mengasihi
|
Penggandaan
pada kata dasar yang berimbuhan hanya menggandakan kata dasar utama ‘kasih’
dan tidak melibatkan imbuhan.
|
kasih-mengasihi
|
mencuri-mencuri
|
Penggandaan
pada kata dasar yang berimbuhan hanya menggandakan kata dasar utama ‘curi’
dan tidak melibatkan imbuhan.
|
mencuri-curi
|
memporakperandakan
|
Kata dasar
‘porak peranda’ ialah kata ganda dan harus ditulis dengan menggunakan tanda
sempang (-) setelah menerima imbuhan apitan ‘meN-...-kan’.
|
memporak-perandakan
|
mengata-kata
|
Sekiranya
kata dasar yang mengalami peluluhan huruf pertama pada perkataan yang
diberikan imbuhan, bahagian kata yang digandakan juga mengalami peluluhan
|
mengata-ngata
|
mengurut-ngurut
|
Sekiranya
kata dasar tidak mengalami peluluhan huruf pertama pada perkataan yang
diberikan imbuhan, bahagian kata yang digandakan juga tidak mengalami
peluluhan
|
mengurut-urut
|
4. Penulisan Kata Sendi Nama ‘di’ dan ‘ke’
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
ditepi
|
Kata sendi
nama ‘di’ harus ditulis terpisah daripada kata arah yang mengikutinya.
|
di tepi
|
keatas
|
Kata sendi
nama ‘ke’ harus ditulis secara terpisah daripada kata arah yang mengikutinya.
|
ke atas
|
disekolah
|
Kata sendin
nama ‘di’ harus ditulis secara terpisah daripada kata nama/ frasa nama yang
mengikutinya.
|
di sekolah
|
kepasar
|
Kata sendi
nama ‘ke’ harus ditulis secara terpisah daripada kata nama/frasa nama yang
mengikutinya.
|
ke pasar
|
5. Penulisan Kata Ganti Nama Singkat
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
kau tulis
|
Kata ganti
nama singkat ‘kau’ yang berfungsi sebagai awalan penanda pasif harus ditulis
serangkai dengan kata dasar yang mengikutinya.
|
kautulis
|
buku ku
|
Kata ganti
nama singkat ‘ku’ sebagai akhiran harus ditulis serangkai dengan kata yang
mendahuluinya.
|
bukuku
|
6. Penulisan Partikel (kah, lah, tah)
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
siapa kah
|
Partikel
‘kah’ harus ditulis serangkai dengan kata dasar yang mendahuluinya.
|
siapakah
|
tolong lah
|
Partikel
‘lah’ harus ditulis serangkai dengan kata dasar yang mendahuluinya.
|
tolonglah
|
bagaimana
pun
|
Sebagai
partikel penegas, kata ‘pun’ harus ditulis serangkai dengan kata yang
mendahuluinya kerana telah mantap.
|
bagaimanapun
|
kalaupun
|
Sebagai
partikel penegas, kata ‘pun’ tidak boleh ditulis serangkai dengan kata yang
mendahuluinya kerana belum mantap.
|
kalau pun
|
7. Penulisan Kata Pinjaman
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
ejenda
|
Huruf ‘g’
yang disebut sebagai [j] dalam kata bahasa Inggeris diterima dan ditulis
sebagai huruf ‘g’ juga dalam bahasa Melayu.
|
agenda
|
agen
|
Perkataan
bahasa Inggeris yang mengandungi huruf ‘g’ yang diucapkan sebagai [j] menurut
sebutan bahasa Inggeris dikekalkan sebagai huruf ‘j’ dalam bahasa Melayu.
|
ajen
|
calun
|
Penulisan
kata pinjaman dikecualikan daripada pola keselarasan vokal.
|
calon
|
(b) TANDA BACA
1. Penulisan Huruf Besar
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
malaysia
|
Huruf pertama
kata nama khas tempat harus ditulis dengan huruf besar.
|
Malaysia
|
jabatan
kerja raya
|
Huruf
pertama kata nama khas institusi harus ditulis dengan huruf besar.
|
Jabatan
Kerja Raya
|
Masalah
pencemaran Bahasa semakin ketara
|
Huruf
pertama kata nama am tidak perlu ditulis dengan huruf besar.
|
Masalah
pencemaran bahasa semakin ketara
|
Radio Dan
Televisyen Malaysia
|
Huruf
pertama kata hubung ‘dan’ dalam kata nama khas tidak perlu ditulis dengan
huruf besar.
|
Radio dan
Televisyen Malaysia
|
Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu
|
Huruf
pertama setiap kata nama khas institusi termasuk dalam bentuk kata ganda
perlu ditulis dengan huruf besar.
|
Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu.
|
Dia
berbangsa cina
|
Huruf
pertama kata nama khas bangsa perlu ditulis dengan huruf besar.
|
Dia berbangsa
Cina.
|
Pada minggu
lepas, datuk Abdul Kadir telah melawat kawasan rancangan itu.
|
Huruf
pertama kata nama gelaran perlu ditulis dengan huruf besar.
|
Pada minggu
lepas, Datuk Abdul Kadir telah melawat kawasan rancangan itu.
|
‘pulau
rahsia’ ialah sebuah buku cerita
|
Huruf
pertama setiap kata bagi kata nama khas buku perlu ditulis dengan huruf
besar.
|
‘Pulau
Rahsia’ ialah sebuah buku cerita
|
Ya allah,
berikanlah rezeki ke atas diri hamba
|
Huruf
pertama kata nama kebenaran Tuhan perlu ditulis dengan huruf besar.
|
Ya Allah,
berikanlah rezeki ke atas diri hamba
|
2. Penggunaan Tanda Noktah (.)
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Allahyarham P
Ramlee
|
Tanda noktah
perlu ada pada kependekan nama.
|
Allahyarham
P. Ramlee
|
En Kassim
|
Tanda noktah
perlu ada pada singkatan gelaran/ panggilan.
|
En. Kassim
|
Prof Hassan
|
Tanda noktah
perlu ada pada singkatan gelaran jawatan.
|
Prof. Hassan
|
Mohd
Abdullah
|
Tanda noktah
perlu ada pada kependekan nama.
|
Mohd.
Abdullah
|
3. Penggunaan Tanda Sempang (-)
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
dwi-bahasa
|
Imbuhan
‘dwi’ harus ditulis serangkai dengan kata dasar yang mengikutinya tanpa
menggunakan tanda sempang (-).
|
dwibahasa
|
seMalaysia
|
Tanda
sempang (-) perlu digunakan untuk merangkaikan awalan ‘se’ dengan kata nama
khas yang mengikutinya.
|
Se-Malaysia
|
antiAmerika
|
Tanda
sempang (-) perlu digunakan untuk merangkaikan awalan ‘anti’ dengan kata nama
khas yang mengikutinya.
|
anti-Amerika
|
anti komunis
|
Imbuhan
awalan ‘anti’ harus ditulis serangkai dengan kata nama am.
|
antikomunis
|
abad ke20
|
Tanda
sempang (-) perlu digunakan untuk merangkaikan awalan ‘ke-’ dengan angka yang
mengikutinya.
|
abad ke-20
|
tahun 90an
|
Tanda
sempang (-) perlu digunakan untuk merangkaikan angka yang menunjukkan tahun
dengan akhiran ‘-an’ yang mengikutinya.
|
tahun 90-an
|
kurniaNya
|
Tanda
sempang (-) harus digunakan untuk merangkaikan kata ganti nama singkatan
‘Nya’ bagi merujuk Tuhan dengan kata yang mendahuluinya.
|
kurnia-Nya
|
buku-nya
|
Kata ganti
nama singkatan ‘-nya’ sebagai akhiran harus ditulis serangkai dengan kata
yang mendahuluinya tanpa menggunakan tanda sempang (-).
|
Bukunya
|
maklum-balas
|
Kata majmuk
‘maklum balas’ tidak perlu ditulis dengan tanda sempang (-) di antara dua
kata dasarnya.
|
maklum balas
|
ibu-bapa
|
‘ibu bapa’
ialah frasa nama, tidak perlu ditulis dengan tanda sempang (-) di antara dua
kata dasarnya.
|
ibu bapa
|
4. Penggunaan Tanda Koma
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Dasar-dasar
kerajaan iaitu Dasar Penswastaan meningkatkan ekonomi negara.
|
Tanda koma
perlu ada sebelum keterangan tambahan di akhir ayat yang bermula dengan
‘iaitu’.
|
Dasar-dasar
kerajaan, iaitu Dasar Penswastaan meningkatkan ekonomi negara.
|
Oleh itu
rakyat harus bekerjasama untuk mengatasi masalah inflasi.
|
Tanda koma
perlu ada selepas penanda wacana ‘oleh itu’.
|
Oleh itu,
rakyat harus bekerjasama untuk mengatasi masalah inflasi.
|
Dia pelajar
di USM bukan di UKM
|
Tanda koma
perlu ada sebelum keterangan tambahan di akhir ayat yang membawa unsur
penafian.
|
Dia pelajar
di USM, bukan di UKM
|
Sekiranya
saya lapang saya akan datang ke rumah awak
|
Tanda koma
perlu ada selepas klausa keterangan dalam ayat songsang.
|
Sekiranya
saya lapang, saya akan datang ke rumah awak
|
Adik ke
sekolah ayah ke pejabat
|
Tanda koma
perlu ada untuk memisahkan dua ayat setara yang digabungkan dalam satu ayat.
|
Adik ke
sekolah, ayah ke pejabat
|
Emak membeli
sayur ikan dan buah-buahan
|
Tanda koma
perlu digunakan untuk memisahkan dua unsur atau lebih yang berurutan dalam
ayat gabungan.
|
Emak membeli
sayur, ikan, dan buah-buahan.
|
(c) KOSA KATA
1. Penggunaan Kata Ganti Nama
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Kasut ini
mahal kerana ia diimport dari England.
|
Kata ganti
nama diri orang ketiga ‘ia’ tidak boleh digunakan untuk merujuk benda.
|
Kasut ini
mahal kerana kasut ini diimport dari England.
|
Beruk ini
jinak betul kerana ia dipelihara sejak kecil.
|
Kata ganti
nama diri orang ketiga ‘ia’ tidak boleh digunakan untuk merujuk haiwan.
|
Beruk ini
jinak betul kerana beruk ini dipelihara sejak kecil.
|
Semangat
kejiranan harus dipupuk dalam masyarakat supaya ia terus diamalkan oleh generasi
akan datang.
|
Kata ganti
nama diri orang ketiga ‘ia’ tidak boleh digunakan untuk merujuk konsep.
|
Semangat
kejiranan harus dipupuk dalam masyarakat supaya semangat ini terus diamalkan
oleh generasi akan datang.
|
Perompak itu
telah ditangkap dan beliau akan dihadap ke mahkamah.
|
Kata ganti
nama diri ketiga ‘beliau’ yang merujuk orang yang dihormati tidak sesuai
digunakan dalam konteks ayat ini.
|
Perompak itu
telah ditangkap dan dia akan dihadap ke mahkamah.
|
Perdana
Menteri tiba pada jam 10.00 pagi. Dia terus merasmikan bangunan itu.
|
Kata ganti
nama diri orang ketiga ‘dia’ tidak sesuai digunakan untuk merujuk orang yang
dihormati.
|
Perdana
Menteri tiba pada jam 10.00 pagi. Beliau terus merasmikan bangunan itu.
|
Jika tidak
dirawat dengan segera, ianya akan lumpuh.
|
Kata ganti
nama ‘ia’ dan ‘nya’ tidak boleh digabungkan menjadi ‘ianya’.
|
Jika tidak
dirawat dengan segera, ia akan lumpuh.
|
2. Penggunaan Kata Pemeri
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Bapanya
adalah guru.
|
Kata pemeri
‘adalah’ tidak boleh hadir di depan frasa nama.
|
Bapanya
ialah guru.
|
Hadiah itu
ialah untuk ibu.
|
Kata pemeri
‘ialah’ tidak boleh hadir di depan frasa sendi nama.
|
Hadiah itu
adalah untuk ibu.
|
Rumah itu
ialah sangat besar.
|
Kata pemeri
‘ialah’ tidak boleh hadir di depan frasa adjektif.
|
Rumah itu
adalah sangat besar.
|
Pelajar-pelajar
adalah digalakkan untuk menyertai aktiviti kokurikulum.
|
Kata pemeri
‘adalah’ tidak boleh hadir di depan frasa kerja pasif.
|
Pelajar-pelajar digalakkan untuk menyertai aktiviti
kokurikulum.
|
Salah satu
langkah yang dijalankan adalah mendirikan sekolah baru.
|
Kata pemeri
‘adalah’ tidak boleh hadir di depan frasa kerja aktif
|
Salah satu
langkah yang dijalankan adalah dengan
mendirikan sekolah baru.
|
Dia adalah
bukan pegawai kerajaan.
|
Kata pemeri
‘adalah’ tidak boleh hadir bersama dengan kata nafi ‘bukan’ dalam konteks
ayat ini yang tidak menunjukkan unsur
pertentangan maksud.
|
Dia bukan
pegawai kerajaan.
|
3. Penggunaan Kata Nafi
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Bapanya
bukan pergi ke sawah pada hari ini.
|
Kata nafi
‘bukan’ tidak boleh digunakan untuk menafikan frasa kerja dalam konteks ayat
yang tidak mempunyai unsur pertentangan fakta.
|
Bapanya
tidak pergi ke sawah pada hari ini.
|
Kenyataan
ini bukan benar.
|
Kata nafi
‘bukan’ tidak boleh digunakan untuk menafikan frasa adjektif dalam konteks
ayat yang tidak mempunyai unsur pertentangan fakta.
|
Kenyataan
itu tidak benar.
|
Makanan itu
tidak untuk dia.
|
Kata nafi
‘tidak’ tidak boleh digunakan untuk menafikan frasa sendi nama.
|
Makanan itu
bukan untuk dia.
|
Projek itu
tidak usaha saya.
|
Kata nafi
‘tidak’ tidak boleh digunakan untuk menafikan frasa nama.
|
Projek itu
bukan usaha saya.
|
4. Penggunaan Kata Penguat
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Dia amat
menentang fahaman komunis.
|
Kata penguat
tidak boleh hadir di hadapan kata kerja yang kata dasarnya tidak terdiri
daripada kata adjektif yang menerangkan perasaan.
|
Dia
amat kuat menentang fahaman komunis.
|
5. Penggunaan Kata Bantu
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Pelajar itu
boleh mencapai keputusan yang cemerlang dalam STPM.
|
Kata bantu
ragam ‘boleh’ yang menyatakan kebenaran/ keizinan tidak sesuai digunakan
dalam konteks ayat ini.
|
Pelajar itu
dapat mencapai keputusan yang cvemerlang dalam STPM.
|
Jalan itu
tidak dapat dilalui kerana perintah berkurung.
|
Kata bantu
ragam ‘dapat’ yang menyatakan keupayaan/ kesanggupan tidak sesuai digunakan
dalam konteks ayat ini.
|
Jalan itu
tidak boleh dilalui kerana perintah berkurung.
|
Peperangan
mesti berlaku kalau timbul perbalahan.
|
Kata bantu
ragam ‘mesti’ bermaksud pasti tidak sesuai digunakan dalam konteks ayat ini.
|
Peperangan
akan berlaku kalau timbul perbalahan.
|
6. Penggunaan Kata Hubung
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Dia terkejut
bila melihat kejadian itu.
|
Kata ‘bila’
ialah kata tanya, tidak boleh digunakan sebagai kata hubung.
|
Dia terkejut
apabila melihat kejadian itu.
|
Amerika
Syarikat menyerang Iraq sebab Iraq menyerang Kuwait.
|
Kata ‘sebab’
ialah kata nama, tidak boleh digunakan sebagai kata hubung. Jika perkataan
‘sebab’ hendak digunakan, kata itu perlu didahului oleh kata sendi nama
‘oleh’.
|
Amerika
Syarikat menyerang Iraq oleh sebab Iraq menyerang Kuwait.
|
Para belia
lebih suka bekerja daripada terus belajar kesan daripada dasar itu.
|
Kata nama
‘kesan’ tidak boleh digunakan sebagai kata hubung. Jika perkataan ‘kesan’
hendak digunakan, kata itu perlu didahului oleh kata sendi nama ‘sebagai’.
|
Para belia
lebih suka bekerja daripada terus belajar sebagai kesan daripada dasar itu.
|
Harga saham
di BSKL merosot akibat aktiviti jualan.
|
Kata nama
‘akibat’ tidak boleh digunakan sebagai kata hubung. Jika perkataan ‘akibat’
hendak digunakan, kata itu perlu didahului oleh kata sendi nama ‘sebagai’.
|
Harga saham
di BSKL merosot sebagai akibat aktiviti jualan.
|
Abangnya
berperangai baik, malahan adiknya berperangai buruk.
|
Kata hubung
‘malahan’ tidak boleh digunakan untuk menggabungkan dua ayat yang membawa
unsur pertentangan fakta.
|
Abangnya
berperangai baik, tetapi adiknya berperangai buruk.
|
Mesyuarat
jawatankuasa itu dibatalkan apabila pengerusi tidak dapat hadir pada petang
itu.
|
Kata hubung
‘apabila’ digunakan untuk unsur keterangan waktu, sedangkan ayat ini
mempunyai unsur keterangan musabah.
|
Mesyuarat
jawatankuasa itu dibatalkan kerana pengerusi tidak dapat hadir pada petang
itu.
|
Anda perlu
berakhlak mulia agar supaya anda dihormati orang.
|
Penggunaan
kata hubung ‘agar’ dan ‘supaya’ yang mendukung makna yang sama secara
berurutan dalam ayat inin dianggap lewah.
|
Anda perlu
berakhlak mulia agar anda dihormati
orang.
atau
Anda perlu
berakhlak mulia supaya anda dihormati
orang.
|
Jika
sekiranya ada duit, saya akan ke Tokyo.
|
Penggunaan
kata hubung ‘jika’ dan ‘sekiranya’ yang mendukung makna yang sama secara
berurutan dalam ayat ini dianggap lewah.
|
Jika
sekiranya ada duit, saya akan ke Tokyo.
atau
Sekiranya
ada duit, saya akan ke Tokyo.
|
Dia
menyatakan yang dia sakit.
|
Kata hubung
pancangan relatif ‘yang’ tidak boleh digunakan sebagai penanda dalam ayat
komplemen dalam bahasa tulisan.
|
Dia
mengatakan bahawa dia sakit.
|
Saya tidak
tahu yang dia anak hartawan.
|
Kata hubung
pancangan relatif ‘yang’ tidak boleh digunakan sebagai penanda ayat kompleman
bahasa tulisan.
|
Saya tidak
tahu bahawa dia anak hartawan.
|
7. Penggunaan Kata Sendi Nama
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Dia berjalan
kaki daripada Kota Tinggi ke Johor Bahru.
|
Kata sendi
nama ‘daripada’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
tempat.
|
Dia berjalan
kaki dari Kota Tinggi ke Johor Bahru.
|
Saya
menantinya daripada pukul tiga petang.
|
Kata sendi
nama ‘daripada’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
masa.
|
Saya
menantinya dari pukul tiga petang.
|
Angin
kencang itu datang daripada utara
|
Kata sendi
nama ‘daripada’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
arah.
|
Angin
kencang itu datang dari utara
|
Rumah itu
lebih besar dari rumah ini.
|
Kata sendi
nama ‘dari’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
perbandingan.
|
Rumah itu
lebih besar daripada rumah ini.
|
Kain ini
dibuat dari sutera.
|
Kata sendi
nama ‘dari’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan asal
kejadian.
|
Kain ini
dibuat daripada sutera.
|
Surat itu
saya terima dari ibu saya.
|
Kata sendi
nama ‘dari’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
manusia sebagai punca datangnya sesuatu.
|
Surat itu
saya terima daripada ibu saya.
|
Kumpulan ini
terdiri dari tiga orang pelajar.
|
Kata sendi
nama ‘dari’ tidak boleh digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang
menyatakan sumber atau asal.
|
Kumpulan ini
terdiri daripada tiga orang pelajar.
|
Surat itu
dari Jabatan Pendidikan.
|
Kata sendi
nama ‘dari’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
institusi yang ada kaitan dengan manusia.
|
Surat itu
daripada Jabatan Pendidikan.
|
Banyak
maklumat didapati dari syarahannya.
|
Kata sendi
nama ‘dari’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan punca
bagi manusia atau benda, termasuk unsur mujarad.
|
Banyak
maklumat didapati daripada syarahannya.
|
Dia tidak
bersekolah di hari ini.
|
Kata sendi
nama ‘di’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan masa.
|
Dia tidak
bersekolah pada hari ini.
|
Anjing itu
ditambat di sebatang pokok.
|
Kata sendi
nama ‘di’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan tempat
bagi perbuatan sesuatu kata kerja.
|
Anjing itu
ditambat pada sebatang pokok.
|
Buku itu ada
dengan Cikgu Ahmad
|
Kata sendi
nama ‘dengan’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
benda yang bernyawa apabila didahului perkataan ‘ada’.
|
Buku itu
ada pada Cikgu Ahmad
|
Dalam
pendapat saya, rancangan itu kurang menarik.
|
Kata sendi nama
‘dalam’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang merujuk sesuatu yang
abstrak.
|
Pada
pendapat saya, rancangan itu kurang menarik.
|
Ibu pergi
kepada pasar dengan menaiki bas.
|
Kata sendi
nama ‘kepada’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
tempat.
|
Ibu pergi ke
pasar dengan menaiki bas.
|
Pinggan itu
dihempasnya kepada lantai.
|
Kata sendi
nama ‘kepada’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
tempat.
|
Pinggan itu
dihempasnya ke lantai.
|
Ujian itu
akan dijalankan dari semasa kepada semasa.
|
Kata sendi
nama ‘kepada’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
masa.
|
Ujian itu
akan dijalankan dari semasa ke semasa.
|
Surat itu
dihantar ke Pengarah Pendidikan.
|
Kata sendi
nama ‘ke’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
manusia.
|
Surat itu
dihantar kepada Pengarah Pendidikan.
|
Buku
tersebut diserahkan ke sekolah.
|
Kata sendi
nama ‘ke’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
institusi yang ada kaitan dengan manusia.
|
Buku
tersebut diserahkan kepada sekolah.
|
Pelajar
dibahagikan ke lima kumpulan
|
Kata sendi
nama ‘ke’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan pecahan
atau agihan.
|
Pelajar
dibahagikan kepada lima kumpulan.
|
Perangainya
berubah daripada jahat ke baik.
|
Kata sendi
nama ‘daripada’ digunakan secara berpadanan dengan kata sendi nama ‘kepada’
untuk menyatakan perubahan tahap.
|
Perangainya
berubah daripada jahat kepada baik.
|
Saya
tertarik dengan keindahan lukisan itu.
|
Kata sendi
nama ‘dengan’ tidak boleh digunakan selepas kata kerja pasif yang berimbuhan
awalan ‘di-‘ atau ‘ter-‘.
|
Saya
tertarik oleh keindahan lukisan itu.
|
Lawatan ke
Kuala Lumpur dibatalkan oleh kerana tidak mendapat kelulusan dariopada
pengetua.
|
Untuk
membentuk frasa sendi nama, kata sendi nama perlu diikuti oleh frasa nama.
Kata ‘kerana’ ialah kata hubung, tidak boleh digunakan selepas kata sendi
nama ‘oleh’.
|
Lawatan ke
Kuala Lumpur dibatalkan oleh sebab tidak mendapat kelulusan dariopada
pengetua.
atau
Lawatan ke
Kuala Lumpur dibatalkan kerana tidak mendapat kelulusan dariopada pengetua.
|
Pelajar itu
risau dengan keputusan peperiksaannya.
|
Kata sendi
nama ‘dengan’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama yang menyatakan
manusia selepas kata adjektif yang bersifat emotif.
|
Pelajar itu
risau akan keputusan peperiksaannya.
|
Dia takutkan
hantu.
|
Kata sendi
nama’akan’ tidak boleh disingkatkan menjadi akhiran ‘-kan’ dan digabungkan
dengan kata adjektif sebelumnya dalamn penulisan bahasa formal.
|
Dia takut
akan hantu.
|
Kerajaan
sentiasa memberi perhatian terhadap kesejahteraan rakyat.
|
Kata sendin
nama ‘terhadap’ tidak boleh digunakan di hadapan frasa nama untuk menyatakan
unsur yang membawa maksud rujukan umum atau mujarad.
|
Kerajaan
sentiasa memberi perhatian tentang kesejahteraan rakyat.
|
Mereka
berbincang mengenai masalah kemiskinan.
|
Kata
‘mengenai’ ialah kata kerja yang membawa maksud tepat pada sasaran, tidak
boleh digunakan untuk menggantikan kata sendi nama ‘tentang’.
|
Mereka
berbincang tentang masalah kemiskinan.
|
Perhimpunan
itu diadakan dalam dewan.
|
Kata sendi
nama ‘di’ perlu digunakan di hadapan kata nama arah untuk menunjukkan tempat
yang mempunyai ruang fizikal yang nyata dan konkrit.
|
Perhimpunan
itu diadakan di dalam dewan.
|
Kita perlu
fasih bertutur di dalam bahasa Inggeris.
|
Penggunaan
kata ‘dalam’ sebagai kata sendi nama di hadpan frasa nama yang menyatakan
tempat yang tidak mempunyai ruang dan jarak tidak boleh didahului oleh kata
sendi nama ‘di’.
|
Kita perlu
fasih bertutur dalam bahasa Inggeris.
|
Perkara itu
telah dibincangkan di dalam mesyuarat itu.
|
Penggunaan
kata ‘dalam’ sebagai kata sendi nama di hadapan frasa nama yang menyatakan
tempat yang tidak mempunyai ruang dan jarak tidak boleh didahului oleh kata
sendi nama ‘di’.
|
Perkara itu
telah dibincangkan dalam mesyuarat itu.
|
Kalim duduk
antara Farid dan Lokman.
|
Kata sendi
nama ‘di’ perlu digunakan di hadapan kata nama arah untuk menyatakan
kedudukan yang mempunyai ruang fizikal dan jarak yang nyata dan konkrit.
|
Kalim duduk
di antara Farid dan Lokman.
|
Di antara
mereka berdua, Ali yang lebih bijak.
|
Penggunaan
kata ‘antara’ sebagai kata sendi nama di hadapan frasa nama untuk menyatakan
perbandingan tidak perlu didahului oleh kata sendi nama ‘di’.
|
Antara
mereka berdua, Ali yang lebih bijak.
|
Sejarah
adalah di antara mata pelajaran yang diminatinya.
|
Penggunaan
kata ‘antara’ sebagai kata sendi nama di hadapan frasa nama yang menyatakan
tempat yang tidak mempunyai ruang dan jarak tidak perlu didahului oleh kata
sendi nama ‘di’.
|
Sejarah
adalah antara mata pelajaran yang diminatinya.
|
Perundingan
damai di antara Palestin dan Israel itu tidak berjaya.
|
Penggunaan
kata ‘antara’ sebagai kata sendi nama di hadapan frasa nama yang menyatakan
tempat yang tidak mempunyai ruang dan jarak tidak perlu didahului oleh kata
sendi nama ‘di’.
|
Perundingan
damai antara Palestin dan Israel itu tidak berjaya.
|
Mak Jah
telah meninggalkan tiga ekor tanah bagi anaknya.
|
Penggunaan
kata sendi nama ‘untuk’ tidak boleh bertukar ganti dengan kata sendi nama
‘bagi’ untuk menyatakan maksud bahagian yang ditentukan atau diperuntukkan.
|
Mak Jah
telah meninggalkan tiga ekor tanah untuk anaknya.
|
Kita perlu
berusaha demi untuk masa depan yang cemerlang.
|
Kata sendi
nama ‘demi’ dan ‘untuk’ secara berurutan dalam ayat ini dianggap lewah kerana
‘demi’ sudah membawa maksud tujuan.
|
Kita perlu
berusaha demi masa depan yang cemerlang.
|
Sejak dari
pagi tadi, dia di dalam hutan.
|
Kata sendi
nama ‘sejak’ dan ‘dari’ yang mendukung maksud yang sama secara berurutan
dalam ayat ini dianggap lewah.
|
Sejak pagi
tadi, dia di dalam hutan.
atau
Dari pagi
tadi, dia di dalam hutan.
|
Jabatan
Bekalan Air Selangor memohon maaf di atas kesulitan ini.
|
Penggunaan
‘atas’ sebagai kata sendi nama di hadapan kata nama/ frasa nama untuk
menyatakan maksud ‘sebab’ tidak perlu didahului oleh kata sendi nama ‘di’.
|
Jabatan
Bekalan Air Selangor memohon maaf atas kesulitan ini.
|
Letakkan
bungkusan itu atas meja.
|
Kata sendi
nama ‘di’ perlu digunakan di hadapan kata nama arah untuk menunjukkan tempat
yang mempunyai ruang fizikal yang nyata dan konkrit.
|
Letakkan
bungkusan itu di atas meja.
|
Pegawai
keselamatan menjalankan pemeriksaan ke atas setiap kenderaan yang memasuki
kawasan itu.
|
Penggunaan
‘atas’ sebagai kata sendi nama di hadapan frasa nama untuk menyatakan maksud
‘terhadap’ tidak perlu didahului oleh kata sendi nama ‘ke’.
|
Pegawai
keselamatan menjalankan pemeriksaan atas setiap kenderaan yang memasuki
kawasan itu.
|
Pelajar-pelajar
yang ibu bapanya berpendapatan seribu atas tidak layak untuk mendapat buku
pinjaman kerajaan.
|
Penggunaan
‘atas’ sebagai kata sendi nama di hadapan frasa nama untuk menyatakan maksud
‘lebih daripada itu’ perlu didahului oleh kata sendi nama ‘ke’.
|
Pelajar-pelajar
yang ibu bapanya berpendapatan seribu ke atas tidak layak untuk mendapat buku
pinjaman kerajaan.
|
8. Penggunaan Kata Bilangan
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Saya
bersenam tiap pagi.
|
Kata
bilangan pisahan ‘tiap’tiap’ tidak boleh disingkatkan menjadi ‘tiap’.
|
Saya
bersenam tiap-tiap pagi.
|
Remaja
menghadapi berbagai masalah.
|
Kata
bilangan himpunan ‘berbagai-bagai’ tidak boleh disingkatkan menjadi
‘berbagai’.
|
Remaja
menghadapi berbagai-bagai masalah.
|
Kedua orang
banduan itu telah berjaya diberkas.
|
Kata
bilangan himpunan ‘kedua’dua’ tidak boleh disingkatkan menjadi ‘kedua’ yang
merupakan kata bilangan ordinal (tingkat), tidak sesuai digunakan dalam
konteks ayat ini.
|
Kedua-dua
orang banduan itu telah berjaya diberkas.
|
Para-para
peserta dikehendaki melaporkan diri.
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘para’ yang bermaksud ‘semua’ tidak boleh diulang manjdi
‘para’para’ yang bermaksud ‘rak’.
|
Para peserta
dikehendaki melaporkan diri.
|
Setengah
orang tidak suka akan kucing.
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘setengah-setengah’ tidak boleh disingkatkan menjadi
kata bilangan pecahan ‘setengah’ yang bermaksud ‘separuh’ kerana tidak sesuai
digunakan dalam konteks ayat ini.
|
Setengah-setengah
(sesetangah) orang tidak suka akan kucing.
|
9. Penggunaan Pen jodoh Bilangan
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
sebahagian
orang penduduk
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘sebahagian’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.
|
Sebahagian
penduduk
|
seluruh buah
negeri
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘seluruh’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.
|
seluruh
negeri
|
semua orang
gadis
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘semua’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.
|
semua gadis
|
para orang
pelajar
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘para’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.
|
para pelajar
|
segala ekor
binatang
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘segala’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.
|
segala
binatang
|
setengah-setengah
orang peserta
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘setengah-setengah’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh
bilangan.
|
setengah-setengah
peserta
|
setiap orang
warganegara
|
Kata
bilangan tidak pisahan ‘setiap’ tidak perlu diikuti oleh penjodoh bilangan.
|
setiap
warganegara
|
Perpaduan
perlu dipupuk dalam sebuah masyarakat.
|
Penjodoh
biolangan tidak diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
|
Perpaduan
perlu dipupuk dalam masyarakat.
|
Dia harus
bertindak segera untuk mencapai sebuah impiannya.
|
Penjodoh
biolangan tidak diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
|
Dia harus
bertindak segera untuk mencapai impiannya.
|
Ahli sukan
itu mempunyai sebuah cita-cita untuk mengharumkan nama negara.
|
Penjodoh
biolangan tidak diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
|
Ahli sukan
itu mempunyai cita-cita untuk mengharumkan nama negara.
|
10. Penggunaan Kata
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Seekor kupu
hinggap di tangkai bunga.
|
‘kupu-kupu’
yang merujuk sejenis serangga ialah kata ganda semu, tidak boleh disingkatkan
menjadi ‘kupu’.
|
Seekor
kupu-kupu hinggap di tangkai bunga.
|
Kanak gemar
bermain layang-layang.
|
‘kanak-kanak’
yang bermaksud budak lelaki ataun perempuan yang masih kecil ialah kata ganda
semu, tidak boleh disingkatkan menjadi ‘kanak’.
|
Kanak-kanak
gemar bermain layang-layang.
|
Pendapat nelayan
merosot pada musim tengkujuh.
|
Kata
‘pendapat’ bermaksud buah fikiran tidak tepat digunakan dalam konteks ayat
ini.
|
Pendapatan
nelayan merosot pada musim tengkujuh.
|
Pada
pendapatan saya, projek itu sungguh berjaya.
|
Kata
‘pendapatan’ bermaksud hasil daripada usaha tidak tepat digunakan dalam
koteks ayat ini.
|
Pada
pendapat saya, projek itu sungguh berjaya.
|
Rukiah
menyambar majalah di kedai itu lalu menyerahkan wang kepada penjualnya.
|
Kata
‘menyambar’ yang bermaksud merampas dengan cepat tidak sesuai digunakan dalam
konteks ayat ini.
|
Rukiah
mengambil majalah di kedai itu lalu menyerahkan wang kepada penjualnya.
|
Ada terdapat
banyak jenis bunga di taman itu.
|
Kata ‘ada’
dan ‘terdapat’ membawa maksud yang sama secara berurutan dalam ayat ini
dianggap lewah.
|
Ada banyak
jenis bunga di taman itu.
atau
Terdapat
banyak jenis bunga di taman itu.
|
Kita perlu
saling bantu-membantu dalam kehidupan seharian.
|
Kata kerja
‘bantu-membantu’ sudah membawa maksud perbuatan yang bersalingan, jadi
perkataan ‘saling’ tidak diperlukan. Sekiranya perkataan ‘saling’ hendak
digunakan, kata kerja yang mengikutinya tidak perlu digandakan.
|
Kita perlu
bantu-membantu dalam kehidupan seharian.
atau
Kita saling
membantu dalam kehidupan seharian.
|
Dia tiada
ada duit.
|
Kata ‘tiada’
bermaksud ‘tidak ada’. Jadi tidak perlu diikuti oleh kata ‘ada’.
|
Dia tiada
duit.
atau
Dia tidak
ada duit.
|
Pemohon yang
layak saja akan dipilih.
|
Unsur
kependekan tidak boleh digunakan dalam penulisan bahasa formal.
|
Pemohon yang
layak sahaja akan dipilih.
|
Hanya segelintir
sahaja pelajar yang hadir.
|
Kata penegas
‘hanya’ dan ‘sahaja’ membawa maksudn yang sama, salah satu daripada kata itu
dibunakan.
|
Hanya
segelintir pelajar yang hadir.
atau
Segelintir
sahaja pelajar yang hadir.
|
(d) IMBUHAN
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Pelumbaan
kereta itu akan diadakan pada minggu depan.
|
Kata nama
terbitan yang menggunakan apitan ‘peN-...-an’ berasal daripada kata kerja
yang menggunakan imbuhan ‘meN-...-i/kan’, manakala kata nama terbitan yang
menggunakan ‘peR-...-an’ berasal daripada bentuk kata kerja yang menggunakan
imbuhan ‘beR-’. Kata dasar ‘lumba’ tidak menerima imbuhan awalan ‘meN-‘,
iaitu ‘melumba’ tetapi menerima imbuhan awalan ‘beR-’ iaitu ‘berlumba’, jadi
imbuhan apitan ‘peR-...an’ perlu digunakan.
|
Perlumbaan kereta
itu akan diadakan pada minggu depan.
|
Masakkan ibu
sangat sedap.
|
Imbuhan
akhiran kata kerja ‘-kan’ pada kata dasar ‘masak’ tidak tepat. Ayat ini
memerlukan kata dasar berakhiran kata nama ‘-an’ yang bermaksud benda hasil
daripada melakukan maksud yang terkandung dalam kata dasar.
|
Masakan ibu
sangat sedap.
|
Nelayan
asing mencerobohi pengairan Malaysia.
|
Imbuhan
apitan kata nama ‘peN...-an’ pada kata dasar ‘air’ bermaksud proses
mengerjakan maksud yang terkandung dalam kata dasar itu, tidak sesuai digunakan
dalam konteks ayat ini.
|
Nelayan
asing mencerobohi perairan Malaysia.
|
Badan budak
itu lecur.
|
Perkataan
‘lecur’ perlu diberi imbuhan awalan ‘meN-‘ yang bermaksud ‘menjadi’ untuk
membentuk kata kerja tak transitif aktif.
|
Badan budak
itu melecur.
|
Orang itu
senyum kepada saya.
|
Perkataan
‘senyum’ perlu diberi imbuhan awalan ‘teR-‘ untuk membentuk kata kerja tak
transitif aktif.
|
Orang itu
tersenyum kepada saya.
|
Anda perlu
cari jalan keluar setiap kali anda menghadapi masalah.
|
Perkataan
‘cari’ perlu diberi imbuhan awalan ‘meN-’ untuk membentuk kata kerja
transitif aktif
|
Anda perlu
mencari jalan keluar setiap kali anda menghadapi masalah.
|
Dia merasa
gembira setelah berjaya dalam peperiksaan itu.
|
Imbuhan
awalan ‘meN-’ pada kata dasar ‘rasa’ yang bermaksud ‘melakukan sesuatu’,
tidak sesuai digunakan dalam konteks ayat ini. Kata dasar ini perlu diberi
imbuhan awalan ‘beR-’ yang bermaksud ‘mempunyai’
|
Dia berasa
gembira setelah berjaya dalam peperiksaan itu.
|
Amalan
merokok merbahaya kepada kesihatan badan.
|
Tidak ada
bentuk imbuhan ‘meR-’ dalam bahasa Melayu.
|
Amalan
merokok berbahaya kepada kesihatan badan.
|
Kakak
menjahit saya baju.
|
Imbuhan
awalan ‘meN-’ pada kata dasar ‘jahit’ yang bermaksud melakukan sesuatu adalah
tidak tepat vkerana ayat ini memerlukan kata kerja transitif aktif berimbuhan
apitan ‘meN-...-kan’ yang bermaksud melakukan perbuatan untuk manfaat
seseorang.
|
Kakak
menjahitkan saya baju.
|
Dia
menghadiahkan saya sebuah buku.
|
Imbuhan
apitan ‘meN-...-kan’ pada kata dasar ‘hadiah’ yang bermaksud ‘menyebabkan
jadi/ kausatif’ adalah tidak tepat kerana ayat ini memerlukan kata kerja
transitif aktif berimbuhan apitan ‘meN-...-i’ untuk menandakan ‘lokatif’.
|
Dia
menghadiahi saya sebuah buku.
|
Hakim
menjatuhi hukuman gantung kepada pengedar dadah itu.
|
Imbuhan apitan
‘meN-...-i’ pada kata dasar ‘jatuh’ yang
menandakan ‘lokatif’ adalah tidak tepat kerana ayat ini memerlukan
kata kerja transitif aktif berimbuhan apitan ‘meN-...-kan’ yang bermaksud
melakukan perbuatan yang terkandung dalam kata kerja dasar..
|
Hakim menjatuhkan
hukuman gantung kepada pengedar dadah itu.
|
Rumah-rumah
mendereti di sepanjang jalan.
|
Imbuhan
apitan ‘meN-...-i’ pada kata dasar ‘deret’ membentuk kata kerja transitif
aktif yang perlu diikuti oleh objek/ penyambut yang terbina daripada frasa
nama adalah tidak tepat kerana ayat ini memerlukan kata kerja transitif yang
berimbuhan awalan ‘beR-’ yang diikuti oleh frasa sendi nama sebagai unsur
keterangan.
|
Rumah-rumah
berderet di sepanjang jalan.
|
Dia menyerah
wang itu kepada guru.
|
Imbuhan
apitan ‘meN-’ pada kata dasar ‘serah’ membentuk kata kerja tak transitif
adalah tidak tepat kerana ayat ini memerlukan kata kerja transitif aktif yang
berimbuhan apitan ‘meN-...-kan’ dengan diikuti oleh objek, iaitu kata nama
‘wang’.
|
Dia
menyerahkan wang itu kepada guru.
|
Kerajaan
sedang memperluaskan jalan raya ke kampung itu.
|
Imbuhan
apitan ‘mempeR-...-kan’ digunakan pada kata kerja dan kata nama, manakala
awalan ‘mempeR-’ digunakan untuk menjadikan kata adjektif ‘luas’ sebagai kata
kerja transitif.
Kata dasar
‘luas’ ialah kata adjektif hanya memerlukan imbuhan awalan ‘mempeR-’ tanpa akhirna ‘-kan’ yang
bermaksud menjadikan lebih atau bertambah untuk membentuk kata kerja
transitif.
|
Kerajaan
sedang memperluas jalan raya ke kampung itu.
|
Ali
memberikan kucing makanan.
|
Imbuhan
apitan ‘meN-...-kan’ lazimnya menerima objek tidk bernyawa.
|
Ali memberi
kucing makanan.
atau
Ali
memberikan makanan kepada kucing.
|
(e) FRASA
1. Frasa Nama
(a) Hukum DM
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
lain-lain
perkataan
|
Frasa
nama menyalahi Hukum D-M iaitu unsur
diterangkan perlu mendahului unsur yang menerangkan.
|
Perkataan
lain-lain.
|
mini bas
|
Frasa
nama menyalahi Hukum D-M iaitu unsur
diterangkan perlu mendahului unsur yang menerangkan.
|
bas mini
|
Lim Perabot
|
Frasa
nama menyalahi Hukum D-M iaitu unsur
diterangkan perlu mendahului unsur yang menerangkan.
|
Perabot Lim
|
lain-lain
hal
|
Frasa
nama menyalahi Hukum D-M iaitu unsur
diterangkan perlu mendahului unsur yang menerangkan.
|
hal
lain-lain
|
(b) Penggunaan Jamak
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
para
pelajar-palajar
|
Kata
bilangan tidak tentu ‘para’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang
mengikutinya tidak perlu digandakan.
|
para pelajar
|
setiap
peraturan-peraturan
|
Kata
bilangan pisahan ‘setiap’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang
mengikutinya tidak perlu digandakan.
|
setiap
peraturan
|
kebanyakan
negara-negara
|
Kata
bilangan ‘kebanyakan’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang mengikutinya
tidak perlu digandakan.
|
kebanyakan
negara
|
dua buah
lori-lori
|
Kata
bilangan tentu ‘dua’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang mengikutinya
tidak perlu digandakan.
|
dua buah
lori
|
ketiga-tiga
orang pegawai-pegawai pejabat itu
|
Kata
bilangan himpunan ‘ketiga-tiga’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang
mengikutinya tidak perlu digandakan.
|
ketiga-tiga
orang pegawai pejabat itu
|
Pelajar-pelajar
diminta bersedia di tempat masing-masing.
|
Kata
bilangan pisahan ‘masing-masing’ yang menyatakan maksud pisahan sudah
menunjukkan jamak, subjeknya iaitu kata nama tidak perlu digandakan.
|
Pelajar
diminta bersedia di tempat masing-masing.
|
mereka-mereka
|
Kata ganti
nama diri orang ketiga ‘mereka’ sudah menunjukkan jamak, tidak perlu
digandakan.
|
mereka
|
senarai
nama-nama
|
Kata
‘senarai’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang mengikutinya tidak perlu
digandakan.
|
senarai nama
|
rombongan
pelajar-pelajar
|
Kata
‘rombongan’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang mengikutinya tidak perlu
digandakan.
|
rombongan
pelajar
|
Persatuan
Pengetua-Pengetua Sekolah
|
Kata
‘persatuan’ sudah menunjukkan jamak, kata nama yang mengikutinya tidak perlu
digandakan.
|
Persatuan
Pengetua Sekolah
|
rakyat-rakyat
Malaysia
|
Kata
‘rakyat’ sudah menunjukkan jamak, tidak perlu digandakan.
|
rakyat
Malaysia
|
penduduk-penduduk
kampung
|
Kata
‘penduduk’ sudah menunjukkan jamak, tidak perlu digandakan.
|
penduduk
kampung
|
Bangunan-bangunan
itu tinggi-tinggi.
|
Kata
adjektif ‘tinggi-tinggi’ sudah membawa maksud banyak, subjeknya (kata nama)
tidak perlu digandakan atau sekiranya subjeknya (kata nama) digandakan, kata
adjektif yang mengikutinya tidak perlu digandakan.
|
Bangunan itu
tinggi-tinggi.
atau
Bangunan-bangunan
itu tinggi.
|
Serpihan-serpihan
kaca bertaburan.
|
Kata kerja
berimbuhan apitan ‘beR-...-an’ sudah menunjukkan perbuatan yang menunjukkan
jumlah subjek yang banyak, jadi subjeknya (kata nama) tidak perlu digandakan.
|
Serpihan
kaca bertaburan.
|
2. Frasa Adjektif
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
paling
terbesar
|
Kata
adjektif yang berawalan ‘ter-’ sudah menunjukkan darjah penghabisan, tidak
boleh didahului oleh kata penguat ‘paling’.
|
paling besar
atau
terbesar
|
terlalu
terbesar
|
Kata penguat
‘terlalu’ sudah menunjukkan darjah penghabisan, kata adjektif yang
mengikutinya tidak perlu diberi imbuhan awalan ‘ter-’.
|
terlalu
besar
|
paling besar
sekali
|
Kata penguat
‘paling’ sudah menunjukkan darjah penghabisan, kata adjektif yang
mengikutinya tidak perlu diikuti kata penguat ‘sekali’.
|
paling besar
|
terlalu
besar sekali
|
Kata penguat
‘terlalu’ sudah menunjukkan darjah penghabisan, kata adjektif yang
mengikutinya tidak perlu diikuti oleh kata penguat ‘sekali’.
|
terlalu besar.
|
terbesar
sekali
|
Imbuhan
awalan ‘ter-’ pada kata adjektif sudah menunjukkan darjah penghabisan, kata
adjektif yang mengikutinya tidak perlu disertakan oleh kata penguat ‘sekali’
|
terbesar
atau
besar sekali
|
amat
tercantik
|
Kata
adjektif yang berawalan ‘ter-’ sudah menunjukkan darjah penghabisan, tidak
perlu didahului oleh kata penguat ‘amat’.
|
tercantik
|
Saya suka
durian.
|
Kata
adjektif hanya boleh diperluas dengan frasa sendi nama.
|
Saya suka
akan durian.
|
3. Frasa Kerja
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Ayah sudah
pergi pejabat.
|
Kata kerja
tak transitif ‘pergi’ tidak boleh diikuti oleh frasa nama tetapi boleh
diikuti oleh frasa sendi nama sebagai unsur keterangan.
|
Ayah
sudah pergi ke pejabat.
|
Meja itu
beralaskan dengan sehelai kain.
|
Kata kerja
tak transitif berapitan “beR-...-kan’ perlu diikuti oleh pelengkap yang
terbina daripada frasa nama, bukan frasa sendi nama.
|
Meja itu
beralaskan sehelai kain.
|
Dia belum
mengetahui tentang hal itu.
|
Kata kerja
transitif ‘mengetahui’ perlu diikuti oleh objek/penyambut yang terbina
daripada frasa nama, bukan frasa sendi nama.
|
Dia belum
mengetahui hal itu.
|
Keruntuhan
institusi keluarga menyebabkan timbul masalah sosial remaja.
|
Frasa kerja
ayat ini tidak tepat kerana kata kerja
transitif ‘menyebabkan’ harus diikuti oleh frasa nama sebagain objek/
penyambut. Oleh itu, kata pembenda ‘nya’ perlu hadir serangkai dengan
perkataan ‘timbul’ untuk membentuk frasa nama.
|
Keruntuhan
institusi keluarga menyebabkan timbulnya masalah sosial remaja.
|
4. Frasa Sendi Nama
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Mereka akan
melancong ke Australia atau Indonesia?
|
Kata sendi
nama ‘ke’ pada kedudukan unsur kedua tidak boleh digugurkan dalam frasa sendi
nama setara yang menggunakan kata hubung ‘atau’.
|
Mereka akan
melancong ke Australia atau ke Indonesia?
|
Saya
berjalan kaki dari rumah pekan.
|
Kata sendi
nama pada kedudukan unsur yang kedua tidak boleh digugurkan dalam frasa sendi
nama setara yang tidak menggunakan kata hubung.
|
Saya
berjalan kaki dari rumah ke pekan.
|
Pembangunan
negara akan dijalankan dari semasa ke masa.
|
Dalam binaan
frasa sendi nama yang menggunakan kata sendi nama ‘dari’ dan ‘ke’, bentuk
‘se-’ yang terkandung dalam frasa nama tidak boleh digugurkan secara
berasingan untuk memelihara keseimbangannya. Sekiranya bentuk ‘se-’ pada satu
bahagian frasa nama digugurkan, bentuk ‘se-’ pada frasa nama kedua juga perlu
digugurkan.
|
Pembangunan
negara akan dijalankan dari semasa ke semasa.
atau
Pembangunan
negara akan dijalankan dari masa ke masa.
|
(f) KLAUSA / AYAT
1. Struktur Binaan Ayat
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Malaysia
ialah negara yang terdiri daripada berbilang bangsa di mana rakyatnya hidup
saling membantu.
|
Penggunaan
‘di mana’ dalam struktur ayat bahasa Melayu yang terpengaruh oleh struktur
ayat dalam bahasa Ibnggeris, iaitu ‘where’ tidak boleh digunakan.
|
Malaysia
ialah negara yang terdiri daripada berbilang bangsa yang rakyatnya hidup
saling membantu.
|
Bunga raya
ialah bunga kebangsaan yang mana banyak ditanam di sekeliling rumah kita.
|
Penggunaan
‘yang mana’ dalam struktur ayat bahasa Melayu yang terpengaruh oleh struktur
ayat dalam bahasa Ibnggeris, iaitu ‘in which’ tidak boleh digunakan.
|
Bunga raya
ialah bunga kebangsaan yang banyak ditanam di sekeliling rumah kita.
|
Satu pertiga
daripada jumlah tersebut dijangka akan meninggal dunia disebabkan oleh
penyakit hati.
|
Bagi ayat
yang sudah sempurna subjek dan predikatnya, maklumat tambahan yang diberikan
perlu dalam bentuk frasa sendi nama, bukan frasa nama.
|
Satu pertiga
daripada jumlah tersebut dijangka akan meninggal dunia kerana penyakit hati.
|
Mengetahui
hal itu, saya membatalkan rancangan.
|
Unsur
keterangan waktu dalam ayat ini harus didahului dengan kata hubung pancangan
keterangan.
|
Setelah
mengetahui hal itu, saya membatalkan rancangan.
|
Turut
menghadiri upacara itu ialah tuan pengetua dan guru-guru.
|
Frasa kerja
tidak boleh menjadi subjek ayat yang predikatnya menyebut sesuatu atau orang.
|
Yang turut
menghadiri upacara itu ialah tuan pengetua dan guru-guru.
|
Pusat Ilmu
Falak Sheikh Tahir diserahkan kepada USM untuk ditadbir selama 30 tahun oleh
kerajaan negeri Pulau Pinang.
|
Ayat
tersebut kabur dan sukar difahami kerana susunan perkataan dalam ayat itu
tidak tepat.
|
Pusat Ilmu
Falak Sheikh Tahir diserahkan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kepada USM
untuk ditadbir selama 30 tahun.
|
Mereka
dikehendaki dalam masa seminggu menyiapkan kerja itu.
|
Ayat
tersebut kabur dan sukar difahami kerana susunan perkataan dalam ayat itu
tidak tepat.
|
Mereka
dikehendaki menyiapkan kerja itu dalam masa seminggu.
|
Raja sering
mempunyai kedudukan tertentu dalam sistem agama. Walaupun ada golongan
tertentu seperti ulama dan rahib yang menjadi kelas penting dalam sistem
agama itu.
|
Klausa
keterangan ialah klausa tidak bebas, iaitu tidak dapat berdiri sendiri
sebagai satu ayat yang gramatis.
|
Raja sering
mempunyai kedudukan tertentu dalam sistem agama, walaupun ada golongan
tertentu seperti ulama dan rahib yang menjadi kelas penting dalam sistem
agama itu.
|
2. Ayat Tergantung
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Untuk
mendapat keputusan yang cemerlang mesti berusaha.
|
Ayat ini
tergantung kerana tidak ada subjek.
|
Untuk
mendapat keputusan yang cemerlang, pelajar-pelajar mesti berusaha.
|
Dengan
kehadiran tuan akan menyerikan majlis kami.
|
Ayat ini
tergantung kerana frasa sendi nama tidak boleh menjadi subjek ayat.
|
Kehadiran
tuan akan menyerikan majlis kami.
|
Mewujudkan
undang-undang yang lebih ketat untuk menangani masalah rasuah bola sepak.
|
Ayat ini
tergantung kerana tidak ada subjek.
|
Kerajaan
mewujudkan undang-undang yang lebih ketat untuk menangani masalah rasuah bola
sepak.
|
Dia yang
memainkan peranan penting dalam pembangunan kampung itu.
|
Ayat ini
tergantung kerana tidak ada predikat dengan kehadiran kata hubung ‘yang’.
|
Dia
memainkan peranan yang penting dalam pembangunan kampung itu.
|
Perindustrian
Malaysia yang amat pesat.
|
Ayat ini
tergantung kerana tidak ada predikat dengan kehadiran kata hubung ‘yang’.
|
Perindustrian
Malaysia amat pesat.
|
3. Struktur Ayat Pasif
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Meja itu
mereka susun.
|
Kata kerja
berimbuhan ‘di-’ perlu digunakan bagi ayat pasif yang mempunyai frasa nama
objek kata ganti nama diri orang ketiga.
|
Meja itu
disusun oleh mereka.
|
Meja itu
disusun oleh awak
|
Kata kerja
berimbuhan ‘di-’ tidak boleh digunakan bagi ayat pasif yang mempunyai frasa
nama objek kata ganti nama diri orang kedua.
|
Meja itu
awak susun.
|
Meja itu
disusun oleh kami.
|
Kata kerja
berimbuhan ‘di-’ tidak boleh digunakan bagi ayat pasif yang mempunyai frasa
nama objek kata ganti nama diri orang pertama.
|
Meja itu
kami susun.
|
Tempat itu
saya belum kunjungi.
|
Bagi frasa
kerja pasif kata ganti nama diri orang pertama, kata-kata lain tidak boleh
disisipkan di antara kata ganti diri tersebut dengan kata kerja pasif.
|
Tempat itu
belum saya kunjungi.
|
4. Ayat Gabungan
KESALAHAN
|
SEBAB KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
Zeki
mewakili USM, manakala UKM diwakili oleh Jusuh.
|
Ayat ini
tidak gramatis kerana ayat-ayat yang digabungkan dengan kata hubung ‘manakala’
adalah tidak sama jenis, iaitu ayat aktif dan ayat pasif.
|
Zeki
mewakili USM, manakala Jusuh mewakili UKM.
|
Hadiah untuk
pemenang pertama bernilai RM 1,000 manakala RM 500 untuk pemenang hadiah
kedua.
|
Ayat ini
tidak gramatis kerana ayat-ayat yang digabungkan dengan kata hubung
‘manakala’ adalah tidak setara.
|
Hadiah untuk
pemenang pertama bernilai RM 1,000 manakala hadiah untuk pemenang kedua
bernilai RM 500.
|
CIKGU
NANCY 2013
“Di mana ada kemahuan, di situ ada
jalan”
“Hendak seribu daya, tak hendak seribu
dalih”
salam.. cikgu.. sy mohon share ye.. tk
ReplyDelete