Hukuman Rotan di sekolah
Mutakhir ini,
kemerosotan disiplin dalam kalangan pelajar semakin mencemaskan semua pihak.
Hampir setiap hari, media massa seperti televisyen dan akhbar melaporkan kes
salah laku yang melibatkan pelajar sekolah. Antaranya ialah gejala buli,
vandalisme, ponteng sekolah, pergaduhan, melawan atau memukul guru dan pelbagai
kesalahan lain. Dalam usaha hendak membendung gejala yang tidak sihat ini,
pihak kementerian pelajaran telah mengambil langkah untuk melaksanakan semula
hukuman rotan di sekolah. Namun persoalannya, sejauh manakah hukuman rotan ini
akan memberikan impak yang baik memandangkan terdapat segelintir daripada ibu
bapa yang tidak bersetuju dengan pelaksanaannya?
Ghalibnya,
pelaksanaan hukuman rotan dilihat berkesan sebagai langkah untuk menangani
masalah pelanggaran disiplin dalam kalangan pelajar. Sehingga kini, banyak
pelajar yang berani melakukan kesalahan kerana mereka sedar bahawa guru tidak
mempunyai kuasa untuk menghukum mereka dengan cara merotan. Jadi, ada antara mereka
yang berani mencabar kuasa guru dan melanggar peraturan sekolah. Oleh itu,
hukuman rotan ini akan mendatangkan ketakutan kepada pelajar lebih-lebih lagi
jika dilaksanakan di khalayak ramai seperti semasa perhimpunan. Dengan itu,
pelajar akan takut dan sedar bahawa pihak sekolah serius terhadap masalah
disiplin yang berlaku di sekolah. Perasaan gerun dan sikap waspada ini akan
menyebabkan pelajar lebih mematuhi peraturan sekolah. Secara tidak langsung,
kes disiplin di sekolah dapat dikurangkan dengan pelaksanaan hukuman ini.
Bukan itu sahaja,
hukuman rotan juga dapat memberi pengajaran kepada pelajar. Seperti kita sedia
maklum, hukuman rotan ini memang penting untuk menjinakkan pelajar yang degil
dan keras kepala. Hal ini kerana tidak dapat dinafikan bahawa terdapat pelajar
yang jahat dan nakal, malah tidak mempedulikan teguran atau nasihat guru. Oleh
yang demikian, mereka wajar dirotan kerana tindakan ini akan menyebabkan mereka
berasa malu dan takut serta serik untuk mengulangi perbuatan yang melanggar
peraturan sekolah. Tegasnya, hukuman rotan ini menjadi pelengkap kepada asuhan
ibu bapa dan peringatan kepada pelajar untuk menghormati guru serta mematuhi
peraturan sekolah.
Selain itu, hukuman
rotan juga dilihat mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih selesa dan
selamat. Hal ini kerana, kebanyak pelajar suka membuat bising, terutamanya
dalam kelas yang lemah. Sebagai akibatnya, proses pembelajaran akan terganggu.
Pelajar yang lain tidak dapat menumpukan
perhatian terhadap pengajaran guru. Sekiranya nasihat dan teguran secara lembut
tidak mendatang kesan, maka hukuman rotan ini dapat mengubah keadaan. Hal ini
jelas apabila pelajar yang nakal ini dirotan, keadaannya biasanya menjadi lebih
terkawal. Suasana pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih kondusif dan
efektif malah para pelajar dapat belajar dengan tenang.
Tuntasnya, saranan
kementerian untuk melaksanakan semula hukuman rotan di sekolah sebagai prakarsa
untuk membendung masalah disiplin dalam kalangan pelajar wajar disokong oleh
semua pihak. Ibu bapa tidak seharusnya cepat melatah dan terburu-buru membantah
pelaksanaan hukuman ini sebaliknya menilainya dari sudut yang positif. Namun,
para guru diingatkan untuk bertindak secara bijak agar tidak menyalahgunakan
hukuman rotan ini dan bertepatan dengan tujuan pelaksanaannya.
No comments:
Post a Comment