Pada zaman serba canggih ini, kemudahan
internet merupakan satu kemudahan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang
amat diperlukan oleh masyarakat zaman sekarang. Internet amat berguna dalam
melakukan tugas-tugas harian terutamanya bagi mereka yang ingin menyelesaikan
urusan-urusan penting mereka dalam kaedah yang cepat dan mudah serta
menjimatkan kos. Pengguna Internet di Malaysia telah meningkat sekali ganda
daripada tahun lalu ibarat cendawan tumbuh selepas hujan dengan kebanyakan
pengguna berusia dalam lingkungan 15 hingga 25 tahun. Berdasarkan kajian yang
dibuat, rakyat Malaysia membelanjakan sebanyak RM552 setahun dengan bayaran internet
sebanyak RM46 sebulan. Kini,penggunaan internet tidak hanya terhad di tempat
kerja sahaja malah institusi pendidikan seperti sekolah dan universiti turut
menggunakan internet sbagai salah satu kaedah pembelajaran bagi para
pelajarnya. Penggunaan membolehkan bidang pendidikan bergerak seiring dengan
kemajuan teknologi dunia dan peredaran zaman sekali gus melonjakkan status
pendidikan di Malaysia ke arah yang lebih tinggi setaraf dengan pendidikan di
negara-negara maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom secara holistik.
Persoalannya, apakah kepentingan-kepentingan Internet kepada bidang pendidikan
terutamanya di Malaysia?
Kata-kata hikmat ada menyatakan bahawa “ilmu itu luas dan tiada sempadan”.
Baru-baru ini, berita di televisyen telah menyiarkan lawatan Timbalan Perdana
Menteri yang juga merupakan Menteri Pelajaran iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin ke
sebuah sekolah berprestasi tinggi di Alabama, Amerika Syarikat. Semasa lawatan
beliau ke sekolah tersebut, beliau telah meninjau sebuah kelas yang menggunakan
aplikasi internet sebagai sumber pembelajarannya. Para pelajar di dalam kelas
tersebut hanya perlu mendengar penerangan daripada guru dan mampu mencari
maklumat dalam pelbagai laman web yang dipaparkan dengan hanya satu klik
sahaja. Hal ini menunjukkan bahawa internet mampu menyediakan kepelbagaian
maklumat termasuk maklumat yang tidak disediakan dalam buku kepada para
pelajar. Dengan ini, para pelajar mampu menyediakan bahan berlainan untuk
aktiviti pembelajaran di dalam kelas seperti pembentangan dalam masa yang
singkat.
Pada masa dahulu, buku teks dianggap sebagai sumber pembelajaran yang
penting di dalam kelas.Kini,mentaliti pelajar zaman sekarang amat berbeza jika
dibandingkan dengan pelajar zaman dahulu. Pelajar zaman sekarang menganggap
buku teks menyusahkan mereka kerana mereka terpaksa menjinjing beg sekolah yang
sarat dengan buku teks sepanjang sesi persekolahan. Keadaan ini menyebabkan
terdapat segelintir pelajar lebih rela meninggalkan buku-buku teks mereka di
rumah sekali gus menyebabkan mereka melanggar peraturan sekolah yang telah
ditetapkan. Seperti yang kita tahu,tidak semua pelajar gemar membaca melalui
buku kerana masa mereka banyak dihabiskan di hadapan komputer. Di samping itu, terdapat
pelajar yang menggunakan aplikasi internet seperti e-book sebagai sumber bacaan
kerana aplikasi ini menyediakan perkhidmatan yang percuma dan cepat kepada
pembaca jika dibandingkan dengan pembaca terpaksa ke kedai buku untuk membeli
buku rujukan selain harga buku juga
dijual mengikut jenis buku tersebut.
Selain itu, penggunaan internet memboleh perkongsian maklumat antara
pelajar. Projek Jaringan Pendidikan(JP) di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran
dan MIMOS merupakan salah satu aktiviti
dalam program Komputer Dalam Pendidikan oleh Kementerian
Pelajaran.Projek ini mampu meningkatkan mutu pendidikan di Malaysia kepada
taraf yang lebih tinggi. Di samping itu, penggunaan aplikasi seperti e-mel
membolehkan segala maklumat yang ingin dikongsi oleh para pelajar dan guru
dapat dikirim dengan lebih cepat dan mudah. Menurut kenyataan salah seorang
pengkaji penggunaan internet, Dr.Jane Lasarenko, kebaikan utama penggunaan
e-mel adalah dapat menanam semangat belajar yang tinggi dalam kalangan pelajar
dalam setiap pembelajaran mereka. Bukan itu sahaja,para pelajar tidak akan ada
alasan lagi untuk tidak menghantar kerja rumah mereka pada hari yang ditetapkan
kerana aplikasi e-mel ini memudahkan urusan pembelajaran antara murid dan guru
menjadi senang malah hubungan murid dan guru dapat dieratkan.
Internet juga membolehkan para pelajar dan guru untuk mengetahui dan
mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Misalnya
pembangunan laman web sekolah mampu dijadikan sebagai alternatif untuk
menyalurkan segala maklumat mengenai sekolah kepada semua pihak. Selain itu,laman
web sekolah juga membolehkan ibu bapa untuk mendapatkan segala maklumat
berkaitan dengan anak-anak seperti rekod disiplin, akademik dan juga
kokurikulum. Ibu bapa hanya perlu melanggan laman web sekolah ataupun
menggunakan e-mel untuk berhubung terus dengan guru. Secara tidak langsung, hubungan
antara ibu bapa dengan pihak sekolah dapat ditingkatkan.Ibu bapa tidak akan ada
alasan lagi untuk tidak berkunjung ke sekolah dengan alasan sibuk untuk
mendapatkan perkembangan anak-anak mereka di sekolah. Oleh yang demikian, masalah
disiplin pelajar yang memerlukan kerjasama pihak sekolah dan ibu bapa dengan
mudahnya dapat ditangani.
Guru-guru boleh menggunakan internet sebagai bahan bantu mengajar di dalam
kelas.Internet mempunyai pelbagai komponen pengajaran seperti grafik,animasi
atau audio visual.Dengan adanya kepelbagaian komponen pengajaran ini,sesi
pengajaran dan pembelajaran akan menjadi seronok dan mampu meningkatkan minat
belajar yang tinggi dalam diri para pelajar.Guru-guru juga mampu mengakses
pelbagai jenis bentuk latihan dan soalan untuk para pelajar mereka terutamanya
bagi para pelajar yang bakal memduduki peperiksaan awam yang patut didedahkan
dengan pelbagai bentuk soalan peperiksaan bagi menyiapkan diri mereka untuk
peperiksaan yang bakal dihadapi. Maka,guru-guru tidak perlu berjumpa dengan
pihak pentadbiran sekolah ataupun pihak penjual buku bagi mendapatkan buku yang
diperlukan oleh guru dan para pelajar.
Kesimpulannya, peranan semua pihak amat penting dalam memastikan bidang
pendidikan di Malaysia tidak ketinggalan
dalam arus pemodenan agar negara kita mampu membangun dengan kemahiran dan
ilmu yang dimiliki oleh rakyat kita sendiri. Oleh yang demikian,impian kerajaan
untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020 akan tercapai
sekali gus mampu melahirkan generasi yang berilmu pengetahuan tinggi selaras
dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara iaitu masyarakat Malaysia yang terlatih dalam pelbagai kemahiran bagi
melahirkan tenaga manusia yang produktif, berinisiatif dan berinovatif untuk
mentadbirkan alam bagi meningkatkan daya pengeluaran ke
arah pembangunan negara.
Disediakan
oleh:
Sabrina
Sambai Ak Indang
5 Sains
Alamanda 2013
No comments:
Post a Comment