Pada masa ini, mata
pelajaran Sejarah bukanlah suatu mata pelajaran yang asing kepada para pelajar.
Sejak dari tingkatan satu, pelajar sudah mula berkenalan dengan mata pelajaran
ini. Tambahan pula mata pelajaran Sejarah telah diwajibkan lulus bagi semua
calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai tahun 2013. Walau bagaimanapun,
terdapat murid yang menunjukkan perasaan tidak puas hati terhadap pelaksanaan
tersebut kerana beranggapan bahawa Sejarah merupakan suatu mata pelajaran yang
susah dan membosankan walhal banyak faedah yang dapat diperoleh melalui
pembelajaran mata pelajaran ini. Persoalannya, apakah kepentingan mempelajari mata
pelajaran Sejarah khususnya dalam kalangan generasi muda?
Dengan mempelajari mata pelajaran
Sejarah, generasi muda dapat memperoleh banyak pengajaran. Hal ini demikian
kerana dalam peristiwa-peristiwa sejarah yang dinyatakan mengandungi pelbagai
pengajaran yang tersirat. Sebagai contoh, peristiwa Tanah Melayu dijajah dan
ditindas oleh penjajah British memberi pengajaran kepada generasi muda supaya
jangan terlalu mudah mempercayai orang asing. Orang British digambarkan dengan
licik dan jahat pada masa itu kerana sanggup menggunakan tipu muslihat atau
taktik kotor untuk meluaskan kawasan jajahan mereka di tanah air kita. Justeru,
generasi muda perlulah sentiasa ingat akan pengajaran tersebut dan tidak
mengulanginya pada masa akan datang bagi mengelakkan peristiwa yang sama
berulang lagi.
Dalam pada itu, perpaduan antara kaum
akan dapat dicapai melalui pembelajaran mata pelajaran Sejarah dalam kalangan
generasi muda. Tamsilnya, semasa Tingkatan 3, para pelajar akan mempelajari
peristiwa Tanah Melayu mendapatkan kemerdekaan. Dalam perjuangan tersebut,
penduduk Tanah Melayu yang terdiri
daripada pelbagai kaum tanpa mengira warna kulit sanggup mengetepikan semangat
kenegerian demi mendapatkan kemerdekaan bagi tanah air yang tercinta. Mereka telah
bekerjasama bagai aur dengan tebing dan tidak mudah menyerah kalah. Perkara ini
cukup membuktikan bahawa betapa pentingnya semangat perpaduan dalam kalangan
rakyat dalam kemajuan negara sekali gus dalam usaha merealisasikan Wawasan 2020.
Pada masa yang sama, semangat cinta
akan negara turut dapat dipupuk dalam diri generasi muda. Generasi muda
seharusnya mengingati jasa dan sumbangan tokoh-tokoh tanah air seperti Tunku
Abdul Rahman. Jasa beliau patut dikenang oleh semua rakyat Malaysia kerana tanpa
beliau, tidak mungkin kita dapat menikmati kemakmuran dan kedamaian di negara
kita sendiri. Oleh itu, semangat nasionalisme dapat dipupuk dalam jiwa generasi
muda malah mereka akan sentiasa bersyukur dan memberi penghargaan terhadap
pengorbanan pejuang tanah air terdahulu seterusnya menghindarkan generasi muda
daripada bersikap seperti kacang lupakan kulit.
Secara tuntas, mata pelajaran Sejarah
sangat penting bagi generasi muda. Selain itu, banyak faedah boleh diperoleh
melalui mata pelajaran Sejarah. Generasi muda tidak sepatutnya mempunyai
anggapan bahawa Sejarah sesuatu yang sudah lapuk dan ketinggalan zaman. Ibu
bapa memainkan peranan penting dalam memupuk minat anak dalam mata pelajaran
Sejarah. Minat tersebut harus dipupuk sejak mereka kecil lagi kerana melentur
buluh biarlah dari rebungnya. Namun, kerjasama semua pihak dituntut dalam usaha
memastikan pelaksanaannya mencapai matlamat yang telah ditetapkan kerana sikap
seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing hanya mendatangkan
kerugian sebaliknya peribahasa bukit sama didaki lurah sama dituruni wajar
dijadikan panduan.
Oleh : Chee Fei San
(4 Sains Alamanda)
Not bad ,man
ReplyDeleteUntuk tingkatan berapa ni?
ReplyDeleteForm brapa ni
ReplyDelete