Monday, June 20, 2011

PERANAN MASYARAKAT DALAM MEMAJUKAN INDUSTRI PELANCONGAN MALAYSIA

Karangan Bahagian A                      
      
                        Lihatlah samudera luas yang jernih, hutan yang masih terpelihara kehijauannya, lanskap alam yang memukau serta kepelbagaian kaum yang terdapat di Malaysia. Atas faktor-faktor tersebut, negara kita menjadi salah satu daripada lokasi ataupun destinasi pelancongan yang strategik. Oleh itu, sektor pelancongan menjadi salah satu daripada wadah atau medium untuk memajukan pembangunan ekonomi negara kita. Selaras dengan kempen Tahun Melawat Malaysia yang diimplementasikan pada tahun 2007, masyarakat mempunyai peranan yang tinggi bagi memajukan industri pelancongan.
                        Dalam dunia yang berpaksikan kemodenan,seni warisan dan tradisi semakin pupus ditelan zaman bak kata pepatah “lapuk dek hujan, lekang dek panas”. Negara kita terkenal di mata dunia kerana mempunyai pelnagai komposisi kaum seperti Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban. Adat yang diwarisi secara turun-temurun itu merupakan identiti yang menggambarkan keunikan negara kita.Para pelancong lebih berminat untuk mengetahui warisan pelbagai kaum berbanding kemodenan yang dianggap sebagai pengukur kemajuan sesebuah negara. Maka, kita wajar mempopularkan seni warisan dan tradisi  yang terdapat di Malaysia. Antaranya adalah melalui persembahan tarian yang berorientasikan kepelbagaian budaya, misalnya ‘Citrawarna Malaysia’.
            Selain itu, masyarakat sewajarnya memberi fokus pada faktor yang menjurus pada kemahiran sosial kita.Kemahiran komunikasi secara interpersonal menjadi elemen fundamental untuk memastikan bahawa sektor pelancongan berkembang secara maju. Sejajar dengan kempen yang dijalankan setiap tahun yang bertemakan ‘Budi bahasa budaya kita’, kita harus mempraktikkan budaya tersebut sejak kecil. Ibu bapa, terutamanya, harus menyemai budaya ketimuran ini dalam jiwa anak-anak sejak kecil kerana ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’.Sementelahan itu, faktor atau peranan masyarakat tersebut berhubung kait dengan perkhidmatan dan layanan yang memuaskan. Hal ini demikian kerana perkhidmatan yang berkualiti tinggi mencerminkan keperibadian kita yang mulia.
            Di samping itu,kita harus menjaga kebersihan dan keindahan persekitaran. Keadaan persekitaran yang bersih mempamerkan ciri-ciri warga Malaysia yang cemerlang. Contohnya, negara yang berkembang maju dalam pelbagai sektor seprti Jepun dan Singapura menitikberatkan faktor kebersihan di negara masing-masing. Maka, kita wajar mencontohi inisiatif mereka dengan mengutamakan soal kebersihan alam sekeliling.Usaha yang boleh dijalankan adalah melalui tanggungjawab semua pihak untuk membuang sampah di tong sampah yang telah disediakan. Malahan, kita sewajarnya mendidik anak-anak untuk memberi perhatian pada soal kebersihan.
            Tuntasnya,kita wajar bekerjasama ‘bagai aur dengan tebing’ untuk merealisasikan visi negara untuk menjadi salah satu daripada destinasi pelancongan yang tersohor di mata dunia.Ikhtiar yang dijalankan selaras dengan Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri kita yakni Datuk Dr. Mahathir Mohammed.Wawasan tersebut bertujuan sebagai asas atau pegangan masyarakat Malaysia untuk membangunkan negara dalam pelbagai sektor.
Rima Atria Japarin
5 Sains Alamanda
SMK Merbau Miri, Sarawak

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit, semoga kebaikan hati Tuan/Puan menjadi amal ibadah hendaknya amiin.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete