Monday, June 20, 2011

FAKTOR-FAKTOR PENINGKATAN KES JENAYAH BERAT DI MALAYSIA

Karangan Bahagian B


Sejak akhir-akhir ini, kes jenayah semakin menjadi-jadi dan nisbah bilangannya kian meningkat. Pelbagai jenis jenayah berlaku setiap hari sehingga membimbangkan semua pihak. Nyatakan sebab-sebab berlakunya keadaan sedemikian dan cadangkan langkah-langkah untuk mengatasinya.


                               Dasawarsa ini, dunia semakin maju mengikut peredaran waktu. Namun begitu, kes jenayah juga semakin meningkat statistiknya. Gejala ini ibarat ‘duri dalam daging’. Apakah yang dimaksudkan dengan jenayah? Apakah faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya masalah ini? Siapakah yang harus dipertanggungjawabkan? Di manakah hilangnya nilai-nilai kemanusiaan kita? Mengapakah segala iktibar yang telah dijalankan selama ini gagal mencari jalan penyelesaian untuk menangani masalah ini? Apakah penyelesaian yang terbaik untuk membanteras masalah sosial ini? Adakah gejala ini merupakan kebiasaan dalam golongan masyarakat kini? Apapun alasannya, gejala jenayah ini wajib dibanteras dengan segera agar tidak berleluasa sekali gus menjamin kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara.

                                Kes jenayah ini berlaku disebabkan berpunca dari desakan hidup seseorang itu. Boleh jadi seseorang itu memerlukan wang dan berada dalam kesempitan hidup. Situasi ini biasanya terjadi apabila mereka tidak diterima untuk mana-mana pekerjaan dan sewaktu itu mereka sangat memerlukan wang, sebaliknya mereka memilih jalan pintas untuk memperoleh wanhg seperti merompak. Aktiviti rompakan ini biasanya melibatkan kes rompakan yang melibatkan ribuan wang atau barang-barang berharga yang sering terjadi di rumah golongan berada atau tempat-tempat awam lain seperti bank atau pusat beli-belah. Menyedari hakikat itu, kerajaan perlu mengambil langkah proaktif dengan meningkatkan peluang pekerjaan supaya golongan masyarakat memiliki sumber pendapatan dendiri. Jadi, tidak akan ada lagi alasan bagi masyarakat untuk terlibat dengan pelbagai aktiviti jenayah. Justeru, antara langkah yang boleh diambil oleh pihak terbabit adalah dengan memperkasa bidang ekonomi supaya peluang pekerjaan meningkat.
                               
                                Selain itu, nisbah kes jenayah semakin meningkat disebabkan kurangnya kesedaran rakyat terhadap isu ini. Rakyat berfikiran bahawa  isu ini adalah sesuatu yang remeh dan dapat diselesaikan dengan mudah, tetapi mereka tersilap. Isu jenayah ini tidak seharusnya dipandang enteng. Hal ini demikian kerana terdapat sesetengah masyarakat tidak memiliki kesedaran tentang kesan isu ini kepada pembangunan masyarakat dan ekonomi negara. Sejajar dengan itu, pelbagai kempen antijenayah haruslah diadakan oleh pihak terbabit bagi meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat terutamanya di peringkat sekolah. Hal ini demikian kerana pada tahap ini, masyarakat terutamanya golongan muda kurang terdedah kepada kegiatan jenayah. Antara kandungan kempen pencegahan jenayah yang diadakan haruslah meliputi tayangan  gambar atau video serta pameran berdasarkan aktiviti jenayah. Selain itu, sesi ceramah juga boleh diadakan melalui kempen ini. Tuntasnya, kesedaran rakyat tentang isu ini dapat dibendung secara perlahan melalui wujudnya kempen seperti kempen antijenayah. Namun begitu, kempen ini haruslah dilaksanakan bersama dengan jayanya seperti kata pepatah ‘bersatu kita teguh bercerai kita roboh’.

                                Seterusnya, aktiviti jenayah ini juga turut berlaku apabila anak-anak kurang mendapat perhatian  daripada ibu bapa atau sering tidak dipedulikan oleh ibu bapa. Kesibukan ibu bapa mengejar kemewahan dan kesenangan hidup mengakibatkan anak-anak tidak memiliki masa yang cukup untuk diluangkan bersama keluarga. Malahan, mereka tidak mempunyai waktu untuk mengawasi dan mendidik anak-anak di rumah. Kebebasan anak-anak di luar rumah tanpa kawalan atau pengawasan ibu bapamenyebabkan anak-anak sukar dibentuk dan sentiasa bertindak di luar jangkaan. Selaras dengan itu, ibu bapa perlu memantau dan mengawasi anak-anak serta tidak membiarkan anak-anak mereka terlalu bebas dalam pergaulan. Ibu bapa juga harus memastikan anak-anak mereka berada di rumah dan sentiasa mendorong mereka untuk memilih rakan yang baik kerana rakan-rakan yang baik dapat membantu mendorong anak-anak berkelakuan baik. Ibu bapa seharusnya membentuk anak-anak mereka menjadi modal insan yang berakhlak terpuji serta berbakti kepada keluarga dan negara. Anak-anak hendaklah diajar semanjak mereka kecil lagi kerana ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Anak-anak yang dididik dan diasuh dengan sepenuh kasih sayang serta mendapatperhatian ibu bapa tidak akan tergamak melakukan perbuatan tidak bermoral ini sehingga mengecewakan ibu bapa. Justeru, tanggungjawab ibu bapa amat besar dalam memastikan anak-anak bersikap positif dan menghindarkan diri daripada aktiviti jenayah.

                                Di samping itu, gejala jenayah ini berlaku disebabkan pengaruh rakan sebaya. Rakan sebaya merupakan insan yang paling rapat dengan remaja. Semua permasalahan yang dihadapi oleh mereka akan dikongsi bersama-sama rakan-rakan kerana meraka lebih mempercayai rakan-rakan berbanding ibu bapa atau ahli keluarga meraka sendiri. Seandainya seorang daripada rakan mereka terlibat dalam kes jenayah, hal ini turut melibatkan rakan-rakan yang lain ibarat ‘seekor kerbau membawa lumpur,semuanya  terpalit’. Situasi ini berlaku kerana wujudnya perasaan setia kawan dan sentiasa ingin menyertai serta mengikuti rakan yang sudah tersemat dalam diri mereka. Oleh sebab itu, golongan muda sering disaran agar berhati-hati sewaktu memilih rakan untuk bergaul. Tidak semua rakan adalah baik, terdapat beberapa jenis rakan-rakan yang kadang-kadang akan mengheret kita bersama-sama ke kancah jenayah. Dapatlah disimpulkan bahawa mereka turut mengambil kesempatan terhadap diri kita. Akibatnya, anak-anak cenderung untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan norma masyarakat dan undang-undang . Kesimpulannya, remaja haruslah berhati-hati atau bersikap lebih teliti lagi sewaktu memilih rakan.

                                Kes jenayah juga semakin bertambah disebabkan sifat dalaman seseorang itu untuk mencuba sesuatu yang baru. Golangan remaja terutamanya sering bertindak mengikut perasaan tanpa berfikiran waras . Mereka menganggap tindakan mereka betul dan mereka bertindak tidak mengendahkan nasihat atau pandangan orang lain. Dalam menongkah usia ini, golongan ini sukar mendengar nasihat orang yang lebih tua atau berpengalaman dari mereka seperti ibu bapa atau guru. Golongan ini boleh dikategorikan sebagai individu yang mana jiwanya suka memberontak atau digelar ‘darah muda’ yang sering ingin mengambil risiko mencuba sesuatu yang baru atau bahaya. Mereka tidak takut untuk melakukan kegiatan jenayah kerana mereka berfikiran bahawa mereka akan terlepas daripada undang-undang. Hal yang lebih utama bagi mereka ialah keseronokan dan kepuasan hati tanpa menyedari ‘ikut hati mati, ikut badan binasa, ikut mata leta’. Oleh itu, pihak yang terbabit seperti keluarga dan guru harus membantu untuk member ajaran atau dorongan kepada mereka mengenai apa yang baik atau buruk.

                                Antara faktor lain berlakunya kegiatan jenayah adalah apabila mereka mempunyai waktu senggang yang panjang dan tidak diisi dengan apa-apa aktiviti sihat atau yang boleh mendatangkan faedah kepada mereka. Masyarakat terutamanya remaja dapat mengisi waktu lapang mereka dengan melibatkan diri dengan kelab-kelab antijenayah di sekolah seperti Kelab Pencegah Jenayah. Kelab-kelab ini dapat menyuarakan kesan-kesan buruk atau natijah daripada perlakuan jenayah . Di samping itu, kelab-kelab ini menggalakkan atau member dorongan kepada ahli persatuannya untuk melakukan perkara-perkara yang bersifat positif atau mendatangkan faedah. Selain itu, kelab antijenayah ini dapat mencegah sebarang kemungkinan terjadinya kegiatan jenayah dalam kalangan ahli persatuannya. Oleh itu, semua pihak haruslah berusaha berganding bahu untuk menarik perhatian atau minat masyarakat untuk menyertai kelab antijenayah sama ada kerajaan atau badan bukan kerajaan agar segala aktiviti ini dapat diatasi. Tuntasnya, kelab bersifat antijenayah mesti lebih giat dilaksanakan kerana keberkesanannya membanteras gejala jenayah di negara ini.

                                Intihanya, terdapat pelbagai jalan yang dapat digembleng bagi membendung kegiatan jenayah dalam kalangan remaja, justeru semua pihak haruslah bekerjasama  berganding bahu untuk membendung atau melawan kegiatan jenayah agar aktiviti negative ini tidak berlarutan atau semakin meningkat nisbahnya. Akhlak yang tinggi sesungguhnya merupakan kunci untuk lahiriah modal insan yang berkualiti tinggi dan untuk menyumbang kepada pembangunan negara . Separti kata cendekiawan, Ahmad Shauqi Bey, “sesungguhnya bangsa akan kekal utuh selagi akhlaknya masih utuh. Jika akhlaknya sudah lumpuh, mereka pun akan lenyap”.


CYNTHIA SANDRA CHENDU ADING
5 SAINS ALAMANDA
SMK MERBAU, MIRI SARAWAK

18 comments:

  1. Terima kasih untuk karangan ini. ^^

    ReplyDelete
  2. awesome. keep this up... whatever you wrote.
    - chris c.

    ReplyDelete
  3. terima kasih krna menolong sy dlm krgn....itz really useful..

    ReplyDelete
  4. thanks..it really helped.

    ReplyDelete
  5. thank ......... it really besttttt because give help for me

    ReplyDelete
  6. thanks for helping me do my karangan :)

    ReplyDelete
  7. Cikgu ! Tak perasan ini blog cikgu ... tiru punya tiru..tengok2 nama cikgu kat tepi..heheheh

    ReplyDelete
  8. karangan ni sgguh membantu ^_^

    ReplyDelete
  9. Karangan yg superb..tq :)

    ReplyDelete
  10. Karangan yg hbat :) tq

    ReplyDelete
  11. cikgu ailee guna karangan ini...

    ReplyDelete
  12. Sepatututnya tajuknya ditukar menjadi faktor-faktor peningkatan kes jenayah di kalangan remaja sbb kes berat di Malaysia itu byk dan bkn dsbbkan remaja sahaja.

    ReplyDelete
  13. Terima kasih. Senang sy buat karangan.

    ReplyDelete