Monday, June 20, 2011

KEMPEN MENGURANGKAN KEMALANGAN DI JALAN RAYA DI MALAYSIA

Karangan Bahagian A

           Perkembangan negara kita semakin pesat dan rancak. Rakyat di negara kita juga semakin maju mengikut peredaran masa. Hampir semua keluarga di negara kita memiliki kenderaan masing-masing. Namun demikian, mereka lupa tentang langkah-langkah menjaga keselamatan di jalan raya. Kita tidak seharusnya mengabaikan keselamatan kita semasa berada di jalan raya. Apakah yang akan terjadi sekiranya kita tidak mematuhi peraturan keselamatan jalan raya? Siapakah yang harus dipersalahkan sekiranya berlaku kemalangan di jalan raya? Kita janganlah menyesal sekiranya berlaku kemalangan di jalan raya kerana kemalangan tersebut berlaku disebabkan kecuaian kita sendiri. Bagaimanakah pula kita dapat mengurangkan kemalangan di jalan raya? Inilah yang menjadi persoalan kita.

          Kemalangan jalan raya dapat dikurangkan dengan mengadakan satu kempen. Langkah-langkah memajukan kempen mengurangkan kemalangan di jalan raya adalah peranan media massa. Media massa boleh membantu dari segi memaparkan atau mengiklankan kempen ini melalui siaran televisyen. Paparan ini secara tidak langsung akan dapat memberi pendedahan kepada masyarakat tentang kempen mengurangkan kemalangan di jalan raya. Media massa juga boleh memaparkan kempen ini di surat khabar. Masyarakat di negara kita yang kerap membaca surat khabar juga akan mendapat tahu tentang kempen ini. Peranan media massa sangat penting untuk menyebarkan tentang kempen mengurangkan kemalangan di jalan raya.

          Selain itu, kempen ini dapat dimajukan dengan mengadakan kempen ini di sekolah. Pelajar-pelajar harus diberi penerangan dengan lebih lanjut tentang kempen ini. Kempen ini amat berguna supaya pengguna di jalan raya akan semakin berhati-hati semasa berada di jalan raya. Pelajar-pelajar juga boleh membantu menyebarkan tentang kempen ini kepada keluarga mereka. Ini dapat membantu mengurangankan kemalangan di jalan raya. Pelajar-pelajar memang seharusnya didedahkan dengan kempen ini supaya mereka akan berhati-hati di jaln raya selepas mendapat lesen memandu. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya.

          Kesan daripada kempen mengurangkan kemalangan jalan raya adalah dapat mengurangkan kadar kematian di jalan raya. Kempen ini sangat berguna kerana dapat memberi kesedaran kepada pengguna supaya berhati-hati di jalan raya dan mematuhi peraturan di jalan raya. Kadar kemalangan di jalan raya akan semakin menurun sekiranya pengguna di jalan raya mematuhi peraturan di jalan raya. Kita harus berusaha mengurangkan kadar kematian di negara kita supaya negara kita akan semakin maju. Kita janganlah membuat keluarga kita bersedih atas kematian kita. Kita bertanggungjawab menjaga keselamatan diri kita terutamanya semasa berada di jalan raya. Kita tidak tahu apa yang akan terjadi semasa berada di jalan raya. Bak kata pepatah, malang tidak berbau.

          Tuntasnya, kempen mengurangkan kemalangan di jalan raya sangat berguna untuk menyedarkan pengguna jalan raya tentang keselamatan di jalan raya. Kerjasama daripada semua masyarakat negara kita amat penting untuk menjayakan kempen ini. Masyarakat haruslah berusaha mengurangkan kadar kematian yang disebabkan oleh kemalangan di jalan raya. Kita haruslah bersama-sama mematuhi peraturan di jalan raya supaya dapat melahirkan masyarakat yang sihat dan hidup di persekitaran yang aman. Kita janganlah mengabaikan peraturan di jalan raya. Nyawa kita adalah tanggungjawab kita sendiri. Jika bukan kita yang mematuhi peraturan jalan raya negara kita, siapa lagi yang akan mematuhi peraturan tersebut.


LAU SIEW HUI
5SC ALAMANDA
SMK MERBAU MIRI, SARAWAK

2 comments:

  1. best tengok gambar2 kau banyak tempat kau pegi aku kat sana 2 hari 1 malam ja. experience ngan garuda menakutkan..tapi teringat ayam tutu dengan tokong hindu..kena pegi lain la bawa anak pulak.

    ReplyDelete
  2. wahhhhh!!!!!!!!!!karangan yg sangat menarik dn dapat membantu saya...

    ReplyDelete