Maksud
Rangkap 1- Penyajak
menggambarkan suasana di dalam perpustakaan sangat berbeza daripada
tempat-tempat lain. Perpustakaan amat kaya dengan pelbagai ilmu. Para
pengunjungnya pula tekun menelaah.
Rangkap 2- Penyajak
berasakan bahawa dirinya terlalu kerdil apabila berada di rak buku yang
mengandungi pelbagai jenis buku. Penyajak berasakan ilmu yang dimilikinya
terlalu sedikit jika dibandingkan dengan lautan ilmu yang terdapat di
perpustakaan dan dirinya tidak mugkin dapat menguasai semua ilmu yang ada di
dunia.
Rangkap 3- Penyajak
berusaha mencari ilmu pengetahuan walaupun dia mengetahui ilmu yang ada tidak
akan habis diterokainya.
Tema
Perpustakaan
merupakan gedung ilmu yang menjadi kunjungan pencinta ilmu.
Persoalan
1. Persoalan
pelbagai khazanah ilmu yang terdapat di perpustakaan dan perlu dimanfaatkan.
2. Persoalan tentang
pencarian ilmu pengetahuan yang terlalu luas bidangnya.
3. Persoalan cinta
akan ilmu pengetahun.
Bentuk
1. Terdiri daripada
tiga rangkap
2. Bilangan barisnya
tidak sama. Rangkap pertama ada sepuluh baris, rangkap kedua ada lima belas baris
dan rangkap ketiga terdiri daripada enam baris.
3. Mengandungi
antara dua hingga lima patah kata sebaris.
4. Rima akhirnya
bebas abccdddddd, abacdbbefegehcc,, abbaba.
5. Sajak ini
berbentuk bebas.
Gaya Bahasa
1. Pemilihan kata
atau diksinya indah. Contoh : Gua pendeta bersamadi.
2. Aliterasi
:pengulangan konsonan n Contoh : Ke kedinginan yang menerpa (rangkap 1 baris 4)
Pengulangan konsonan
t Contoh : satu pertukaran yang kontras
3. Asonansi
:pengulangan vokal a Contoh :Dahaga tak pernah langsai (rangkap 3, baris 6)
Pengulangan vokal I Contoh
: hanya sebiji dari mutiara (rangkap 2, baris 12)
4. Anafora – pengulangan
perkataan pada awal baris Contoh : Di puncak sepi Di sana sini (rangkap 1,
baris 7-8)
5. Metafora Contoh :
Di dada samudera (rangkap 3, baris 3) Bahtera ilmu (rangkap 2, baris 7)
6. Sinkope Contoh :
Melangkah ke ruangmu, Yang akan kucatat
7. Personifikasi Contoh
: Ke kedinginan yang menerpa
8. Imejan Contoh :
Gua pendeta bersemadi. (rangkap 1, baris 6)
Nilai
1. Nilai kerajinan,
contohnya rajin menuntut ilmu.
2. Nilai ketekunan,
contohnya tekun dalam mempelajari ilmu pengetahuan.
3. Nilai
bertanggungjawab contohnya berminat untuk mendalami ilmu pengetahuan.
Pengajaran
1. Kita hendaklah
tekun semasa menuntut ilmu.
2. Kita hendaklah meneliti
minat untuk mendalami sesuatu bidang ilmu.
3. Kita hendaklah
memiliki kegigihan dalam usaha mngejar ilmu.
4. Kita hendaklah
rajin mengunjungi perpustakaan.
No comments:
Post a Comment