Maksud
Rangkap 1- Penyajak
berasakan bahawa semakin banyak dosa yang dilakukannya telah menjauhkan dirinya
dari rahmat Allah s.w.t.
Rangkap 2- Penyajak
merupakan insan biasa yang seringkali melakukan kesilapan dalam hidup sehinggakan
sukar untuk dirinya mendapat cahaya kebenaran dari Ilahi.
Rangkap 3- Penyajak
tidak yakin sekiranya ruang keinsafan akan wujud dalam dirinya.
Rangkap 4- Penyajak
berharap agar pintu taubat masih terbuka dan dirinya terhindar dari api neraka.
Tema
Perasaan insaf
seseorang atas kesilapan yang dilakukan dan bertekad untuk bertaubat.
Persoalan
1. Persoalan fitrah
manusia yang sering melakukan kesilapan dalam hidup.
2. Persoalan
keinsafan yang wujud dalam diri manusia apabila menyedari kesilapan masa lalu.
3. Persoalan
keinginan untuk kembali mendapat keampunan dan rahmat Allah.
4. Persoalan
kesukaran mendapat rahmat Allah akibat berterusan melakukan dosa dalam hidup.
Bentuk
1. Terdiri daripada
empat rangkap
2. Bilangan barisnya
tidak sama. Rangkap pertama ada empat baris, rangkap kedua ada enam baris,
rangkap ketiga terdiri daripada lima baris manakala rangkap keempat terdiri
daripada tiga baris.
3. Mengandungi
antara satu hingga enam patah kata sebaris.
4. Rima akhirnya
bebas abab,abcdbe,aabcd dan abb.
5. Sajak ini
berbentuk bebas.
Nada- Melankolik.
Gaya Bahasa
1. Pemilihan kata
atau diksinya indah. Contoh : tubuhku tercalar duri pidana.
2. Aliterasi
:pengulangan konsonan n Contoh : Tanpa kembali ke tunjang makna (rangkap 3
baris 2)
3. Pengulangan
konsonan k Contoh : kerap kakiku tersadung selirat akar (rangkap 2, baris 2)
4. Dialog Contoh :
“Apakah dalam sarat khilaf masih terbuka ruang untuk dianugerahkan keinsafan?”
5. Asonansi
:pengulangan vokal I Contoh : Sewaktu berlari di padang hidup. (rangkap 2,
baris 1)
6. Pengulangan vokal
u Contoh : masih terbuka ruang untuk (rangkap 3, baris 4)
7. Metafora Contoh :
Sewaktu berlari di padang hidup (rangkap 2, baris 1)
8. Hiperbola Contoh
: Tubuhku tercalar duri pidana (rangkap 2, baris 3)
9. Penggunaan bahasa
asing. Contoh : Rabb (bahasa arab)
10. Sinkope Contoh :
Kerap kakiku tersadung selirat akar.
Nilai
1. Nilai keinsafan,
contohnya timbulnya perasaan insaf yang mendalam untuk bertaubat akibat
kesalahan masa lampaunya.
2. Nilai rasional,
contohnya penyajak mengakui segala kesilapan yang pernah dilakukannya.
3. Nilai kesedaran,
contohnya penyajak sedar dirinya telah melakukan banyak kesalahan.
Pengajaran
1. Kita hendaklah
tekun semasa menuntut ilmu.
2. Kita hendaklah
meneliti minat untuk mendalami sesuatu bidang ilmu.
3. Kita hendaklah
memiliki kegigihan dalam usaha mngejar ilmu.
4. Kita hendaklah
rajin mengunjungi perpustakaan.
No comments:
Post a Comment