Saturday, September 24, 2011

Pengarang menguatkan jalan cerita melalui watak-watak sampingan. Apakah yang dimaksudkan dengan watak sampingan? Berdasarkan novel Melunas Rindu, nyatakan 2 watak sampingan dan perwatakan meraka.

         Watak sampingan amat penting dalam sesebuah novel atau apa-apa sahaja cerita yang  dikarang. Pengarang menjadikan jalan cerita yang terdapat dalam sesebuah novel atau cerita supaya menjadi lebih menarik melalui bantuan watak-watak sampingan ini. Watak-watak sampingan merupakan pembantu yang menghidupkan watak utama di dalam sesebuah novel termasuk juga menimbulkan konflik kepada watak utama supaya menjadi lebih menarik. Dengan itu, pengarang berharap novel atau cerita yang dipaparkan akan lebih menarik minat   pembaca untuk membacanya dan berpuas hati dengan jalan cerita yang dipaparkan kepada mereka.

         Berdasarkan novel Melunas Rindu karya Hartini Hamzah yang telah kami pelajari, kami kaji dan kami kupas jalan ceritanya. Dua watak sampingan yang terdapat dalam novel ini antara nya ialah Farhana. Watak Farhana dipaparkan oleh pengarang sebagai seorang yang tegas dan gigih dalam menjalankan tugas. Hal ini demikian digambarkan apabila dia bersama-sama dengan Fuad berusaha untuk membantu para pelajarnya untuk meningkatkan prestasi mata pelajaran dalam Bahasa Inggeris dengan mengadakan kelas tambahan Bahasa Inggeris. Selain itu, Farhana merupakan seorang yang bertanggungjawab terhadap ibu nya. Hal ini demikian digambarkan apabila dia menjaga ibu nya yang sedang sakit lelah dan tidak meninggalkan ibunya bersendirian malahan sanggup meninggalkan kerja nya di sekolah untuk menjaga ibunya serta membantu ibu nya melakukan kerja di rumah. Disamping itu, Farhana juga merupakan seorang yang berpendidikan tinggi. Hal ini demikian digambarkan apabila dia dahulu nya pernah menamatkan pengajian di London dan berjaya memiliki ijazah dan kini telah menjadi Ketua Panitia Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah Seri Setia.

         Watak sampingan kedua yang terdapat dalam novel ini ialah Mariana. Watak Mariana digambarkan  oleh pengarang sebagai seorang ibu yang penyayang. Hal ini demikian digambarkan apabila dia amat mengambil tentang perkembangan anak gadis nya, Farhana dan cuba untuk menjejaki anak lelaki nya, Abdul Halim tau Fuad yang dilarikan bekas suami nya. Selain itu, Mariana digambarkan sebagai seorang bekas isteri kepada Roslan atau Robert Lim nama sebenar sebelum memeuk Islam dan meninggalkan semula Islam. Hal ini demikian digambarkan apabila dia berkahwin dengan Robert Lim yang telah memeluk Islam secara rahsia dan dikurniakan seorang anak lelaki yang diberikan nama Abdul Halim namun ditinggalkan Robert Lim serta anak nya di bawa bersama menyebabkan dia gila meroyan.

Karya,
Mohammad Ariff, Shahrul Amri, dan Agustine.
5 Sains Canna

No comments:

Post a Comment