Saturday, September 24, 2011

Berdasarkan novel Melunas Rindu, huraikan contoh peristiwa yang menunjukkan kerjasama?

Dalam novel Melunas Rindu, terdapat banyak contoh peristiwa yang menunjukkan nilai kerjasama. Kerjasama  amat penting dalam novel ini kerana nilai ini seharusnya dicontohi dan boleh dijadikan teladan oleh masyarakat.
Contoh peristiwa yang menunjukkan kerjasama dalam novel Melunas Rindu, karya Hartini Hamzah adalah kerjasama antara Fuad dan Robert Lim untuk menolong Fuad mencari ibunya, Mariana. Hal ini berlaku apabila Fuad dan Chin bertemudan Fuad teringatakan keluarganya. Oleh itu, Fuad ingin mencari pusara ibu kandungnya, Mariana yang telah dikebumikan di Felda Lembah Klau. Sewaktu Fuad mencari kubur ibunya, Fuad menemui bapa saudaranya iaitu Peter Lim yang telah membesarkannya dan mendapat tahu bahawa nama sebenarnya ialah Abdul Halim. Setelah Fuad ke Kampung Sedili, dia mendapat tahu bahawa ibunya masih hidup setelah diberitahu oleh Pak Samsudin. Akibat dari pada perkara tersebut, dia berusaha mencari ibunya. Ayah kepada Fuad iaitu Robert Lim membantu Fuad mencari Mariana. Dia ke Danau Seberang untuk menyerahkan cincin dan gambar Mariana untuk membantu Fuad.
Seterusnya peristiwa Fuad bekerjasama dengan Farhana yang merupakan seorang Ketua Panitia Bahasa Inggeris. Contohnya, Fuad membuka kelas tambahan bahasa inggeris untuk pelajar-pelajar yang lemah dalam subjek bahasa inggeris. Oleh itu, Farhana menerangkan mengenai jadual harian kelas dan pencapaian pelajar kepada Fuad. Malah mereka turut berbincang tentang teknik pengajaran dan pemarkahan bahasa inggeris. Bukan itu sahaja, Farhana tekun menyiapkan senarai program untuk dibentangkan pada mesyuarat kokurikulum. Tambahan lagi, Fuad juga diminta memberikan pandangan tentang program tersebut iaitu menekankan bahawa mereka perlu bekerjasama untuk menjayakan program tersebut.
Akhir sekali, Fuad membeli tanah daripada Awang Sojar untuk bersama-sama dengan Pak Ismail mengerjakan tanah tersebut bagi menanam tanaman jagung. Akhirnya, mereka berjaya mengusahakan tanah tersebut sehingga membuahkan hasil.
Karya
Nurezrien bt. Syukri, Ummi Assabrina Amalina bt. Arni & SahilaFaniezabt Morni
5 Bakawali

3 comments: