Saturday, September 24, 2011

Karangan Surat Tidak Rasmi ~ Cara-cara untuk memperoleh kejayaan dalam pelajaran.

Rakan anda sering mengeluh kerana banyak masa dihabiskan untuk mengulang kaji pelajaran tetapi prestasinya masih tidak memuaskan. Dia telah menghantar surat kepada anda untuk meluahkan masalah yang dihadapinya dan ingin mendapatkan nasihat daripada anda.

Balas surat rakan anda selengkapnya untuk memberinya nasihat sekali gus berkongsi cara-cara yang telah anda lakukan untuk memperoleh kejayaan dalam pelajaran.



 Lot 7558-26,
Jalan Setia 1,
Taman Tunku,
Miri,Sarawak.

22 Ogos 2011

            Menemui saudariku, Krystal yang kini berada di Bintulu. Apa khabar saudari di sana?Saya di sini sihat-sihat sahaja. Saya berharap saudari dan keluarga dalam keadaan yang sihat juga.

           Sudah begitu lama kita tidak berhubung semenjak saudari berpindah sekolah.Saya sangat terkejut dan gembira apabila menerima surat saudari dua minggu yang lepas. Apabila saya membaca surat saudari, saya berasa sangat khuatir dan ingin tahu bagaimana keadaan sebenar yang dialami oleh saudari di sana.

Sahabatku Krystal,

   Setiap manusia yang dicipta di muka bumi ini pasti akan menghadapi masalah dan ujian daripada Tuhan. Saudari tidak sepatutnya mengeluh dan berputus asa dengan cepat apabila melakukan sesuatu perkara. Sebagai seorang pelajar sekolah menengah atas, saudari harus berfikir dengan lebih matang. Apabila kita menghadapi kegagalan, tidak bermaksud kita akan gagal selamanya. Saudari mengatakan bahawa masa saudari banyak dihabiskan untuk mengulang kaji pelajaran tetapi prestasi saudari masih tidak memuaskan. Mungkin saudari menggunakan teknik belajar yang salah. Walau bagaimanapun, saudari tidak perlu bimbang kerana masih belum terlambat untuk berubah.

        Saya ingin berkongsi serba-sedikit cara-cara untuk memperoleh kejayaan dalam pelajaran.Setahu saya, saudari akan menduduki peperiksaan SPM pada tahun depan. Sebagai permulaannya, saudari harus menetapkan visi atau matlamat saudari sendiri. Sudah tentulah saudari mahu memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan tersebut. Bagi saya,dengan adanya visi tersebut, saya seolah-olah bersemangat untuk belajar setelah membaca visi yang saya buat. Visi tersebut seolah-olah menjadi pendorong dan pembakar semangat saya selain daripada kedua-dua ibu bapa saya.Saudari boleh membuat visi dan menghias visi tersebut. Kemudian, tampalkan di kawasan saudari selalu mengulang kaji pelajaran. Saudari akan membaca visi saudari setiap kali mahu belajar.

   Selain itu, saudari harus menyediakan jadual harian dan jadual belajar. Perkara ini sangat penting bagi memastikan masa saudari dapat digunakan dengan betul dan sistematik. Saudari harus membahagikan masa saudari dengan baik agar tidak terbuang begitu sahaja kerana masa itu emas. Namun, saudari bukan sahaja harus menyediakan sebuah jadual tetapi harus belajar untuk menepatinya juga. Pada awalnya, saudari mungkin akan berasa susah dan tidak yakin untuk mengikuti segala yang saudari telah jadualkan. Saya juga berasa begitu pada mulanya. Namun, lama-kelamaan saudari akan berasa selesa dan biasa apabila saudari sentiasa menepati jadual saudari.

Sahabatku Krystal,

   Kebanyakan pelajar lebih suka mengulang kaji pada saat-saat akhir kerana banyak yang berpendapat belajar saat-saat akhir memudahkan lagi kita mengingati sesuatu yang kita pelajari. Pendapat itu meleset sama sekali. Hal ini perlu dielakkan untuk dipraktikkan dalam kehidupan saudari. Saya yakin pihak sekolah akan memberi jadual ujian dengan awal dari tarikh ujian. Saudari akan mempunyai masa yang cukup untuk mengulang kaji pelajaran. Saudari sekurang-kurangnya memperuntukkan empat jam untuk mengulang kaji pelajaran. Tetapi, saudari tidak harus mengabaikan kerja sekolah yang diberi oleh guru di sekolah. Melalui latihan, saudari dapat mempelajari sesuatu topik dengan lebih mendalam dan berkesan.

   “Otak cerdas, badan cergas”. Ungkapan ini harus diambil kira oleh saudari. Saudari harus keluar bersenam bagi menyihatkan tubuh badan sekali gus dapat mengurangkan risiko menghidap penyakit dalam diri kita. Saudari sangat memerlukan persekitaran yang bersih, indah dan tenang agar dapat mengurangkan stress belajar. Kandungan oksigen dalam badan saudari akan stabil apabila saudari bersenam. Dengan ini, saudari tidak akan berasa mengantuk semasa mengulang kaji. Otak saudari akan berfungsi dengan lebih baik dan efektif. Saudari juga perlu mendapatkan rehat yang cukup. Saudari harus tidur sekurang-kurangnya lapan jam sehari. Saudari tidak akan berasa mengantuk semasa guru mengajar sebaliknya menumpukan perhatian sepenuhnya. Hal ini sangat penting supaya saudari tidak ketinggalan apa yang diajar oleh seseorang guru.

Saudari,

   Pengambilan makanan yang seimbang juga sangat penting. Pengambilan makanan yang seimbang adalah berdasarkan piramid makanan. Saudari harus mendapatkan nutrisi-nutrisi makanan yang berkhasiat bagi membentuk badan yang sihat. Pengambilan lemak yang berlebihan akan menyebabkan obesiti. Pepatah orang tua sering mengatakan bahawa makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang. Apabila saudari terlalu kenyang, saya pasti saudari akan berasa malas untuk melakukan sesuatu perkara.Masalah ini perlu dielakkan agar saudari dapat memperoleh kejayaan yang saudari impikan.

   Perkara yang paling penting adalah saudari harus ada motivasi yang tinggi bagi mencapai kejayaan. Saudari harus ada semangat juang yang tinggi untuk belajar.Saudari tidak harus berputus asa apabila menghadapi pelbagai cabaran hidup. Saudari harus berpendirian teguh agar tidak termakan kata-kata rakan sebaya untuk melakukan aktiviti yang tidak berfaedah. Apabila saudari terjebak ke arah yang salah,saudari akan menyesal seumur hidup namun hal itu tidak berguna lagi kerana nasi sudah menjadi bubur. Oleh itu, saudari harus ada pegangan agama yang kuat. Apabila saudari menghadapi sesuatu masalah, saudari perlu berdoa kepada Tuhan agar diberikan petunjuk. Sang Pencipta tidak akan mengecewakan umatnya yang percaya. Justeru itu, saudari harus mengikuti dan melaksanakan kewajipan saudari sebagai seorang yang beragama Kristian.

   Saya rasa mungkin sampai di sini sahaja coretan saya kali ini.Saya berharap saudari tidak akan berputus asa dan agar cara-cara yang saya kongsikan dapat membantu saudari dalam mengecapi impian saudari. Saudari harus ingat bahawa hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Semoga semua usaha yang dilakukan oleh saudari nanti akan membuahkan hasil yang mengembirakan. Jangan lupa untuk sampaikan salam saya kepada keluarga saudari. Jika ada kelapangan, sudilah bertandang ke rumah saya di Miri.




Sahabatmu,
                                                                                                                                  Siah



Karya:
SIAH MORIS
5 SC ALAMANDA
SMK Merbau Miri, Sarawak

24 comments:

  1. terima kasih kerana sudah menolong saya mendapat idea tentang ini .;)

    ReplyDelete
  2. terima kasih! senang sikit nak buat homework :)

    ReplyDelete
  3. Thx....cld fnsh my hw on tym...lol

    ReplyDelete
  4. Thanks sweetheart.Its very helpful

    ReplyDelete
  5. terima kasih . ianya sangat bermanfaat kepada saya =)

    ReplyDelete
  6. Thank , coretan yang memberi manfaat untuk karangan saya . Isi-ii nya juga sangat hebat dan padat ~ Thanks a lot =')

    ReplyDelete
  7. thanks you! akhirnye siap jugak keje aku..terima kasih banyak-banyak =')

    ReplyDelete
  8. terima kasih ..sgt membantu saya,senang siapkan kerja ....:D

    ReplyDelete
  9. terima kasih ..sgt membantu saya,senang siapkan kerja

    ReplyDelete
  10. thank kerja vokasional senang gilew mau siap assgnment tuu

    ReplyDelete
  11. Easy to copy my home work

    ReplyDelete
  12. Karangan yg baik , memang senang utk saya membuat kerja rumah!

    ReplyDelete
  13. kok keren bangat sik coretannya! makasih ya Siah..

    ReplyDelete
  14. Sebijik cm krngn cikgu aq bgi

    ReplyDelete
  15. Sebijik cm krngn cikgu aq bgi --"

    ReplyDelete